شناسایی و احصاء عوامل موثر بر استقرار مدیریت کیفیت جامع در نظام آموزش عالی ایران (مورد مطالعه؛ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی)
رضا صحرائی
1
(
دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
)
حسن شهرکی پور
2
(
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
)
افسانه صابرگرکانی
3
(
استادیار برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
)
الکلمات المفتاحية: دانشگاه آزاد اسلامی, آموزش عالی, مدیریت کیفیت جامع, سازمان مرکزی,
ملخص المقالة :
چکیده
مقدمه و هدف: مدیریت کیفیت جامع در آموزش عالی به مفهوم هدایت کلیه فرآیندهای آکادمیک، اداری و مالی در تمام سطوح در دانشگاه به منظور تأمین بازار کار و نیازهای دانشجویان از طریق توسعه مستمر و بهبود کیفیت خدمات است. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر استقرار مدیریت کیفیت جامع در نظام آموزش عالی ایران (مورد مطالعه؛ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی) میباشد.
روش شناسی پژوهش: در این پژوهش از تکنیک تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی به عنوان یکی از فنون تحلیل کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان، کارشناسان، افراد صاحبنظر و مدیران ارشد و مطلع سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مدیریت کیفیت فراگیر بود. با 12 نفر از ایشان که عضو هیأت علمی دانشگاه بودند، مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. اطلاعات به دست آمده از مصاحبهها با تکنیک تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل مصاحبهها 177 زیر مقوله، 11 مقوله فرعی و 2 مقوله اصلی، شناسایی شدند که عبارت بودند از عوامل درون سازمانی (برنامهریزی، نیازسنجی، مشارکت، منابع انسانی، منابع مالی، فرهنگ سازمانی، زیر ساخت، ارتباطات سازمانی و مدیریت سازمانی) و عوامل برون سازمانی (عوامل محیطی، سیاست گذاری).
بحث و نتیجهگیری: در مورد عوامل موثر بر استقرار مدیریت کیفیت جامع در نظام آموزش عالی ایران (سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی) مجموع عوامل برون سازمانی و درون سازمانی نقش دارند.