ارائه الگوی بومی رهبری مثبتگرا برای مدیران مدارس ابتدایی
الموضوعات :معصومه کوهساری 1 , عبدالرحیم نوه ابراهیم 2 , حسن رضا زین ابادی 3 , حسین عیاسیان 4
1 - دانشجوی رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی-تهران
2 - هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
3 - هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
4 - هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: رویکرد کیفی, نظریه داده بنیاد, مدیران مدارس ابتدایی, رهبری مثبتگرا,
ملخص المقالة :
چکیده
مقدمه و هدف: اخیراً مفهوم رهبری مثبتگرا برای مدیران مدارس بهعنوان رویکردی نوین در ادبیات مربوط به رهبری مدرسه مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی بومی رهبری مثبتگرا برای مدیران مدارس ابتدایی بود.
روششناسی: این پژوهش با رویکرد مطالعه کیفی و روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه این پژوهش شامل کلیه مدیران نمونه استان تهران بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار (برخورداری از خصایص رهبری مثبتگرا و تجربه) و با لحاظ اشباع دادهها، 24 مدیر نمونه استان تهران در دوره تحصیلی مقطع ابتدایی (مدارس دخترانه) در شش منطقه (3، 4، 5، 11، 13 و 16) بهعنوان مشارکتکنندگان شناسایی شدند که بیش از 10 سال نیز سابقه کار داشتند. از طریق مصاحبههای عمیق، دادههای گردآوریشده حاصل از میدان پژوهش با رویکرد نظاممند (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) تجزیهوتحلیل گردید. جهت اعتباریابی درونی الگوی بومی طراحی شده و تعیین مناسبت آن، از شیوه دلفی استفاده شد. نتایج مبتنی بر شاخص روایی محتوا (cvi) و مناسبت کلی (s-cvi) نشان داد مناسبت الگوی پیشنهادی برابر با 96/0 است که از حداقل مناسبت مطلوب (79/0) بالاتر بود.
یافتهها و نتایج: الگوی بومی در قالب ابعاد دهگانهی بینش الهی و متافیزیک، اصول و اخلاق، عواطف، مهارتها، رفتارها، توسعهی روابط، نتایج برای کارکنان، فرهنگ، جوسازمانی و بهرهوری شناسایی گردید. خلأهای پژوهشی رهبری مثبتگرا در کشور و بهویژه در سطح ساختارهای آموزشی همچون مدارس بسیار مشهود است. پردازش این سازه در بافت و زمینههای مختلف میتواند به غنای آن کمک شایانی نماید.
_||_