شناسایی و تحلیل پیشران های اثرگذار آینده آموزش عالی با تمرکز بر فناوری بلاک چین
الموضوعات :مجید احمدی 1 , علیرضا روستا 2 , محمدحسن ملکی 3 , فرزاد آسایش 4
1 - دکتری تخصصی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه قم، قم، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش عالی, پیشران, فناوری بلاک چین, فناوری های دیجیتال,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: امروزه آموزشعالی از مهمترین پایههای ترقی جوامع تلقی میشود. همچنین، آموزشعالی با شیوههای تفکر، شناخت و سنجش عقلانی خویش، نقش تعیینکنندهای در مسیر ترقی اقتصادی و اجتماعی دارد. فناوری بلاکچین خیلی از حوزه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، یکی از این حوزه ها آموزش و دانشگاه ها است. بنابراین تحقیق حاضر به دنبال شناسایی و تحلیل پیشرانهای اثرگذار آینده آموزش عالی با تمرکز بر فناوری بلاک چین است.
روش شناسی پژوهش: تحقیق حاضر از نظر جهت گیری کاربردی بوده و از نظر مبانی فلسفی پسااثباتی است. در این پژوهش از روش های دلفی فازی و مارکوس استفاده شد. جامعه نظری پژوهش، مدیران آموزشی دانشگاه های بزرگ دولتی ایران و روش نمونه گیری قضاوتی و نمونهها بر اساس تخصص و سابقه خبرگان در زمینههای آموزش عالی و فناوری بلاکچین انتخاب شدند و حجم نمونه برابر 10 نفر بود. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه است.
یافته ها: در ابتدا از طریق مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان 18 پیشران استخراج شد که 14 عدد از پیشینه و 4 عدد از طریق مصاحبه بود. در ادامه با توزیع پرسش نامه های خبره سنجی و روش دلفی فازی غربال شدند. 9 پیشران به عنوان پیشران های نهایی در نظر گرفته شدند. پیشران های نهایی با روش مارکوس اولویت بندی شدند.
بحث و نتیجه گیری: 3 پیشران، رویکرد دانشگاهها نسبت به فناوریهای نوین، هماهنگی سیستم آموزشی با سیستمها و زیرساختهای دیگر دانشگاهها، حمایت مدیران ارشد دانشگاهها به ترتیب بیشترین اولویت را داشتند.
_||_