رابطه بین فرهنگ سازمانی با ادراک توانمندی مدیران مدارس متوسطه شهر همدان
الموضوعات :
فخرالسادات نصیری
1
(عضو هئیت علمی و استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا)
سیروس قنبری
2
(عضو هئیت علمی و استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان)
مصطفی نیکنامی
3
(عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)
معصومه آخوندی
4
(کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان)
الکلمات المفتاحية: توانمندسازی, فرهنگ سازمانی, مدیران مدارس, ادراک توانمندی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، تعیین رابطه فرهنگ سازمانی با ادراک توانمندی مدیران مدارس متوسطه شهر همدان بوده است. روش بررسی از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی بوده است و جامعه آماری شامل 113نفر از مدیران می باشند که از این تعداد 92 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه فرهنگ سازمانی (با35 پرسش که براساس مفاهیم Robins طراحی شده) و پرسشنامه استاندارد ادراک توانمندی (با20 پرسش که بر اساس مدل watten & Cameron طراحی شده) استفاده گردید. داده ها با استفاده از آمار استنباطی همچون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون T تک گروهی و آزمون F مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند که بین فرهنگ سازمانی و ادراک توانمندی رابطهای مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین، در بین شاخص های فرهنگ سازمانی به جز توجه به اعضاء و نوع سبک رهبری، سایر شاخصها رابطهای مثبت و معنیدار با ادراک توانمندی داشتند.