بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارت های حل مساله دانشجویان
الموضوعات :
اعظم راستگو
1
(دانشجوی دکترا رشته برنامه ریزی درسیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات)
عزت الله نادری
2
(استاد دانشگاه تربیت معلم تهران)
علی شریعتمداری
3
(استاد دانشگاه تربیت معلم تهران)
مریم سیف نراقی
4
(استاد دانشگاه علامه طباطبایی)
الکلمات المفتاحية: سواد اطلاعاتی اینترنت, مهارت های حل مساله,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی تاثیر سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارت های حل مساله دانشجویان بود. در این پژوهش روش تحقیق از نوع شبه تجربی بود. جامعه آماری تحقیق 230 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته ی علوم تجربی دانشگاه آزاد 88 بودند. روش نمونه گیری از نوع تصادفی - اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 89 ساده و تعداد افراد نمونه نیز 50 نفر بودند که 22 نفر در گروه آزمایش و 28 نفر در گروه کنترل قرار داشتند . در این پژوهش جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مهارت های حل مساله هپنر ( 1988 ) استفاده شد . جهت تجزیه و تحلیل و آزمون تی گرو ههای مستقل استفاده SPSS داده های به دست آمده از نرم افزار 16 شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر مولفه های حل مساله(اعتماد به نفس در حل مساله، استقبال یا اجتناب از فعالیت های حل مساله، کنترل رفتار و هیجانات خود حین حل مساله و حل مساله به طور کلی ) تفاوت معنی داری وجود دارد و گروه آزمایش عملکرد بهتری از نظر مولفه های حل مساله نشان دادند . از نتایج این تحقیق م یتوان برای بهبود مهارت های حل مساله دانشجویان استفاده نمود.