بررسی راههای توانمندسازی کارکنان ستادی ادارات آموزش و پرورش مازندران و ارائه الگوی مناسب
الموضوعات :
1 - دانشیارگروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران
2 - کارشناس دفتر برنامه ریزی و بودجه استانداری مازندران.
الکلمات المفتاحية: توانمندسازی روانشناختی, کارکنان ستادی, آموزش و پرورش مازندران,
ملخص المقالة :
هدف اصلی تحقیق بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان ستادی ادارات آموزش و پرورش مازندران و ارائه الگوی مناسب میباشد. جامعه آماری کارکنان ستادی آموزش و پرورش استان مازندران میباشند که 336 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیده اند. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساختهای است که اعتبار آن بر اساس آلفای کرونباخ برآورد گردیده است. نتایج حاصل از تحقیق بیان میکند که دسترسی به اطلاعات، آموزش، سیستم پاداش، غنی سازی شغل، مشارکت و سبک رهبری رابطه مثبت و معنی داری با توانمند سازی روانشناختی دارند. نتایج حاصل از آزمون فریدمن بیانگر آن بوده است که متغیرهای رهبری، دسترسی به اطلاعات، مشارکت، آموزش، غنی سازی شغل، پاداش به ترتیب در رتبه اول تا ششم قرار دارند. همچنین بررسی وضعیت این متغیرها نشان دهنده آن است که به غیر از دو متغیر خود تعیینی و موثر بودن تمامی مغیرهای دیگر وضعیت نسبتاً مطلوبی در میان کارکنان ستادی آموزش وپرورش استان مازندران دارد در نهایت بر اساس یافتههای تحقیق مدلی جهت ارتقائ سطح توانمندی کارکنان ارائه شده است.
- Scott and Zhaf (1996), Employee empowerment; translated by Dr. Mehdi Irannejad-Parizi, Karaj, research management training Institute (In Persian).
- Esmaeili, B. (2000), Staff training and job rotation, journal of Tadbir, number, 109 (In Persian).
- Robbins, Stephen (1997), Management of Organizational Behavior, (Vol. III), translated by Ali Parsaeian & Syed Muhammad Arabi, Institute for Trade Studies and Research (In Persian)
- Goodarzi, Akram & Gmynyan, Vajihe (2002), principles and foundations of theories of organizational climate and culture, academic jihad, Branch of Esfahan (In Persian)
- Mohammadi, M. (2002), Employee empowerment programs, Journal of Management Studies, No: 36, 35, pp. 159-185 (In Persian)
- Mohammadi, M. (2002), Employee Empowerment: Approaches and Processes, Journal of Management Studies, No. 33 & 34, pp. 175-202 (In Persian)
- Armisted .C and Rowland. P (1996), " managing Business processes –BPR & beyond", John Wiley Ethic ester
- Bandura, A. (1989)," Self-efficacy mechanism in human agency", American Psychologist, Vol. 37, pp. 122-47.
- Bowen, D. E and Lawler, E. E (1995)" Empowering Service Employees", Sloan management review. Summer.
- Cartwright, R (2002)," Empowerment", Capstone publishing Wiley Company
- Casteilano, J. F, Klein, D and Roehn, H. A(1998), Minicomanies: The next generation of empowerment", Management Accounting, Vol,79
- Conger، J. A and Kanungo، R. N (1988), The empowerment process: integrating theory and practice" .Academy of Management Review, Vol, 13, pp471-482
- Dennis,G (1998) "Here today, gone tomorrow", correction today ,Vol,60
- Fullam,G and Lando,A.R(1998) "The trail of empowerment :leadership, Environment and professional traits", Nursing economic .Vol,16
- Gordon,J (1991) "A diagnostic approach to Organizational Behavior" , NewYork
- Hellriegel (1995) "Organizational Behavior", Westpublishing company
- Horrenkol Boy,c.K (1999) "Defining and measuring employee empowerment", Journal of applied behavioral science, Vol,35
- Kirkman,Band Rosen B(1999)"Beyond self-management : Antecedents & consequences of team empowerment ", Academy of management journal, pp58-74
- Koberage, C. S, Boss,R, Senjem, J. C and Goodman,E (1999) "Antecedents and outcomes empowerment", Group& organization management, Vol,24
- Nielsen، J. F and Pedersen، C.P (2003) "The consequences and limits of Empowerment in Financial services", Scandinavian Journal of Management, Vol, 19, pp63-83
- Robbins, T.L; Crino, M. D & Fredendall,L.D(2002) "An intrative model of the empowerment process", Human Resource Management Review ,Vol,12 ،pp,419-443
- 22. Robbins,S (1993)" Organizational Behavior", Prentice-Hall.
- Smith, Jane (2000) "Empowering people", Kogan page
- Spreitzer, G.M. (1995)" Psychological empowerment in the workplace: construct definition, measurement and validation", Academy of management Journal, Vol, 38, pp1442-1465
- 25. Sprietzer، G.M (1996)" Social structural characteristics of psychological Empowerment", Academy of Management journal, Vol, 39, pp483-504
- 26. Spritzer,G.M and Kizilos,M.A(1997)"A dimensional analysis of the relationship between psychological empowerment and effectiveness, satisfaction and strain", Journal of management, Vol,23
- 27. Stainer.A and Stainer .L (2000)" Empowerment and strategic chang – an ethical Perspective", Strategic Change, Vol,9، pp,287-296
- 28. Sullins, C (2001)" Adapting the empowerment Evaluation Model: A mental helthdrop in center", case example
- Thomas،K.W and Velthouse، B.A. (1990) "Cognitive elements of empowerment: an interpretive model of intrinsic task motivation", Academy of Management Review, Vol, 15, pp666-681