رابطه فرهنگ سازمانی با خلاقیت و تغییر سازمانی در بین مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک شیراز
الموضوعات :سیدمسعود سیدی 1 , نیما شهیدی 2 , مریم شعله 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، گروه مدیریت، شیراز، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نورآباد ممسنی، نورآباد، ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, فرهنگ سازمانی, مدیریت تغییر, مدیران ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش ارتباط فرهنگ سازمانی با خلاقیت و تغییرونوآوری در بین مدیران مدارس ابتدایی شهر شیراز بوده است. این مطالعه از نوع مطالعات همبستگی بود و جامعه آماری را مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک شیراز تشکیل داده است. از این تعداد ٨٠ نفر (٤٠ آموزشگاه دخترانه و٤٠ آموزشگاه پسرانه) به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خلاقیت تورنس (١٩٩٠)، پرسشنامه فرهنگ سازمانی هافستد (٢٠٠١) و پرسشنامه تغییرونوآوری نامدار (١٣٨٢) بود که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد: بین ابعاد فرهنگ سازمانی و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد و از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، ابعاد ریسکپذیری، فردگرایی و مردسالاری قدرت پیشبینی خلاقیت مدیران را دارا میباشد. بین ابعاد فرهنگ سازمانی و تغییرونوآوری رابطه معنیداری وجود دارد و از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، ابعاد ریسکپذیری و مرد سالاری قدرت پیشبینی خلاقیت مدیران را دارا میباشد. خلاقیت مدیران زن بیشتر از مدیران مرد میباشد.