بررسی خصوصیات مدیران آموزشی موفق از نظر معلمان: تلاش در جهت ساخت مقیاسی استاندارد برای مطالعه ویژگی های مدیریت موفق مدرسه
الموضوعات :خلیل غلامی 1 , ناصر شیربگی 2 , یاسر صیادی 3
1 - استادیار دانشگاه کردستان، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه علوم تربیتی
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان
الکلمات المفتاحية: مدیریت آموزشی, مدیران مدرس, مدیریت آموزشی موفق, مقیاس مدیر آموزشی موفق, تحلیل عاملی اکتشافی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی ابعاد اساسی مدیران آموزشی موفق به قصد ساخت ابزاری برای اندازه گیری ویژگیهای مدیران موفق مدارس بود. رویکرد اصلی در این پژوهش، کمی با استفاده از راهبرد اکتشافی بوده و جامعه آماری آن معلمان سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان استان کرمانشاه بود. با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای، تعداد 356 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته، که مبتنی بر مرحلهی کیفی پژوهش بود، و ضریب پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0.94 تعیین گردید، جمع آوری شد. روش تحلیل دادهها عمدتا تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از تحلیل مولفههای اصلی بود. نتایج نشان داد که از نظر معلمان معیار مدیر آموزشی موفق باید دارای 5 بعد اساسی باشد: توسعه سرمایه اجتماعی مدرسه، قابلیتهای و منش فردی مدیر، رابطه، توسعه حرفهای کارکنان و خودمحوری و بینش محدود مدیر. ضریب اعتبار این ابعاد بر اساس آلفای کرونباخ بین 0.78 تا 0.90 تعیین گردید.