اثربخشی آموزش محتوای مبتنی بر فراشناخت با کمک نرم افزار بر خودراهبری و پیشرفت درسی دانش آموزان دوره ابتدایی
الموضوعات :یحیی صفری 1 , حسین مهدی زاده 2 , پاک نیا لیلا 3 , آذر مهران نیا 4
1 - استادیار عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
2 - استادیار عضو هیات علمی دانشگاه ایلام
3 - کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
4 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، ستاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
الکلمات المفتاحية: نرم افزارآموزشی, فراشناخت, خود- راهبری, پیشرفت درسی, دانش آموزان ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش محتوای مبتنی بر فراشناخت با کمک نرم افزار بر خودراهبری و پیشرفت درسی دانش آموزان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش، شبه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی90-89، به تعداد 12192 نفر بود. 105 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به این صورت که از سه ناحیه آموزش و پرورش شهر کرمانشاه ناحیه 3 و از این ناحیه تعداد 4 کلاس انتخاب شد. قرار دادن گروهها بعنوان گواه و آزمایش نیز بصورت تصادفی انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خود- راهبری فیشر با 41 گویه و پایایی 82/0و آزمون پیشرفت تحصیلی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، میانگین و انحراف معیار و از آمار استنباطی تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین نمرات خود- راهبری دانش آموزان گروههای گوناگون تفاوت معنیداری وجود داشت (p<0/05). همچنین بین مقدار یادگیری دانش آموزان گروههای گوناگون تفاوت معنیداری وجود داشت (p<0/05)، ولی بین مقدار یادداری دانشآموزان گروههای گوناگون، تفاوت معنی دار نبود.