چگونگی استفاده از اینترنت به وسیلهی دبیران دبیرستانهای شهرستان نوشهر
الموضوعات :
ترانه عنایتی
1
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری)
فرشیده ضامنی
2
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری)
فرهاد کاظمی تبار
3
(کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی ،دبیر آموزش پرورش شهرستان نوشهر)
الکلمات المفتاحية: تحلیل عاملی, جنسیت, دبیران, استفاده از اینترنت, آشنایی با اینترنت,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش شناسایی چگونگی استفادهی دبیران شهرستان نوشهر از شبکهی جهانی اینترنت بود. پژوهش توصیفی و از نوع زمینه یابی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل 195 دبیر شاغل در دبیرستانهای شهرستان نوشهر در سال تحصیلی 89-1388 بود که از میان آنان 133 نفر به روش تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت) به عنوان نمونهی پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. بمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساختهی 24 پرسشی در طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و 92/0 بدست آمد. از آزمون تحلیل عاملی بمنظور شناسایی نحوهی استفادهی دبیران از اینترنت و از آزمون تی گروههای مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه بمنظور بررسی تفاوت بین گروهها بر حسب جنسیت و مقدار آشنایی دبیران با اینترنت بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که استفاده از اینترنت به وسیلهی دبیران در شش عامل اصلی نیازمندیها، علمی و درسی، سرگرمی، خرید، وقت گذرانی و مالی قرار دارد. هم-چنین، چگونگی استفاده از اینترنت تحت تأثیر مقدار آشنایی دبیران با اینترنت میباشد، ولی از جنسیت تأثیر نمیپذیرد.