رابطهی هوش معنوی با کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان ابتدایی ناحیه2 شهر شیراز
الموضوعات :محمدرضا اردلان 1 , زهرا سرچهانی 2 , مجتبی سرچهانی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان، دبیر آموزش و پرورش
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
الکلمات المفتاحية: هوش معنوی, کیفیت زندگی کاری, بلوغ معلمان,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی رابطهی هوش معنوی با کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان ابتدایی شهر شیراز بود، پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل دادهها، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش عبارت از تمامی معلمان ابتدایی ناحیه 2 شهر شیراز بود که در سال تحصیلی (2013-2012) در120 دبستان این ناحیه به کار اشتغال داشتند (1288 نفر). بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونهای با حجم 305 نفر انتخاب شد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه بلوغ کارکنان، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری و پرسشنامه هوش معنوی استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون t تک نمونهای، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه (به شیوه هم زمان) استفاده شد. نتایج نشان داد، میزان هوش معنوی و بلوغ معلمان ابتدایی شهر شیراز از سطح متوسط بالاتر است و کیفیت زندگی کاری آنان نیز در سطح متوسط به بالا میباشد. همچنین یافتهها نشان داد بین هوش معنوی و مولفههای آن (زندگی معنوی با اتکا به هسته درونی و درک و ارتباط با سرچشمه هستی) با کیفیت زندگی کاری و ابعاد آن و بلوغ معلمان و ابعاد آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین هوش معنوی و مولفههای آن (زندگی معنوی با اتکا به هسته درونی و درک و ارتباط با سرچشمه هستی) پیش بینی کنندهی معنادار کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان میباشند.