7 ارزیابی هم ترازی کتابهای کارشناسی زبان انگلیسی تخصصی رشتههای علوم انسانی انتشارات سمت و استانداردهای آموزشی مربوطه براساس اهداف آموزشی اندرسون و کراتول
الموضوعات :رضا رضوانی 1 , بهناز حق شناس 2
1 - استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج، دانشکدهی: علوم انسانی، گروه زبان انگلیسی، یاسوج، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشکدهی : علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، ایران
الکلمات المفتاحية: همترازی برنامهی آموزشی, اهداف آموزشی اندرسون و کراتول, کتابهای زبان انگلیسی با اهداف ویژه, استانداردهای آموزشی, شاخص هم ترازی پُرتر,
ملخص المقالة :
این تحقیق به منظور ارزیابی هم ترازی محتوای کتابهای آموزش زبانانگلیسی با اهداف ویژه در (ESP[1]) انتشارات سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی) و استانداردهای آموزشی رشتههای علوم انسانی بر اساس اهداف شناختی اندرسون وکراتول انجام شده است. از آنجا که این پژوهش از نوع ترکیبی است، از روشهای کمی و کیفی استفاده شده است. برای پاسخگویی به سؤالات این پژوهش، 21 کتاب زبان تخصصی انگلیسی در رشتههای علوم انسانی و همچنین استانداردهای آموزشی آنها با استفاده از چکلیست طبقهبندی شناختی اندرسون و کراتول بررسی شدند. از شاخص هم ترازی پُرتر به عنوان روش تحلیلی (کمی) دادهها برای تعیین میزان هم ترازی استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد، اهداف در نظر گرفته شده در کتابها (71.06%) و استانداردهای (87.14%) مربوط به آنها را سطوح پایینی (بهیاد آوردن، فهمیدن، به کار بستن) طبقهبندی اهداف آموزشی تشکیل میدهند و تنها 6 12.8درصد استانداردهای آموزشی و 28.94 درصد کتابها را اهداف سطوح بالایی اهداف آموزشی (تحلیل کردن، ارزشیابی کردن، آفریدن) به خود اختصاص دادهاند. همچنین نتایج محاسبهی همترازی (0.41) استانداردهای آموزشی و کتابها نشان داد که این دو جزء از هم ترازی قابل قبولی برخوردار نیستند.