رابطه سلامت و عدالت سازمانی با رشد حرفهای کارکنان در سازمانهای آموزشی
الموضوعات :رمضان جهانیان 1 , سمانه قدسی 2
1 - گروه علوم تربیتی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات استان البرز، ایران
الکلمات المفتاحية: عدالت سازمانی, سلامت سازمانی, رشد حرفهای, کارکنان, سازمانهای آموزشی,
ملخص المقالة :
این پژوهش باهدف بررسی رابطه سلامت و عدالت سازمانی با رشد حرفهای کارکنان در سازمانهای آموزشی به روش توصیفی از نوع همبستگی اجرا گردید. جامعه آماری شامل تمامی کارمندان ادارات نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر کرج به تعداد600 نفر که، تعداد 235 نفر به عنوان نمونه آماری با روش تصادفی سیستماتیک و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده سه نوع پرسشنامه استاندارد شامل: پرسشنامه سلامت سازمانی(ﻫﻮی و ﺗﺎرﺗﺮ، 2000)، پرسشنامه عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن1993، مورمن1991، ومورمن1991) و پرسشنامه رشد حرفهای (آکفیلت و کوت، 2005) استفاده گردید. در تحلیل دادهها به منظور بررسی رابطه سلامت و عدالت سازمانی با رشد حرفهای کارکنان، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که، بین سلامت سازمانی در ابعاد نهادی، اداری و فنی و رشد حرفهای کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین عدالت سازمانی در ابعاد توزیعی، تعاملی و رویهای با رشد حرفهای کارکنان رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. در تبیین این رابطه میتوان گفت با افزایش و یا کاهش هر یک از ابعاد سلامت و عدالت سازمانی میتوان روند افزایشی و یا کاهشی برای رشد حرفهای کارکنان را پیش بینی نمود.