مقایسه باورها و نگرش های معلمان پیرامون مدیریت کلاس با توجه به ویژگی های دموگرافیک
الموضوعات :سید کاظم علوی لنگرودی 1 , زهرا سلیمانی 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه یزد
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی دانشگاه یزد
الکلمات المفتاحية: کنترل کلاس, نگرش, سبک های کنترل(مداخله گرا, غیر مداخله گرا, تعامل گرا), ابعاد کنترل (آموزش, رفتار, افراد),
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، مقایسه باورها و نگرشهای معلمان پیرامون مدیریت کلاس براساس ویژگیهای دموگرافیک معلمان پایه پنجم ابتدایی شهرستان یزد بوده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش معلمان پایه پنجم ابتدایی شهرستان یزد شامل 342 نفر بودند که از بین آنها تعداد 120 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده و براساس فرمول کوکران انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه باورهای معلمان در زمینه مدیریت و کنترل کلاس (ABCC) با 25 گویه بود. روایی ابزار با کسب نظر متخصصان علوم تربیتی و روانشناسی حاصل گردید. پایایی پرسشنامه نیز از راه آلفای کرونباخ، 68/0 برآورد گردید. روش تجزیه و تحلیل دادهها آزمون t مستقل بود. یافتههای پژوهش نشان داد که تفاوت بین باورها و نگرشهای معلمان در مورد کنترل کلاس براساس جنسیت و سابقه تدریس، معنادار نیست. تفاوت بین باورها و نگرشهای معلمان در مورد کنترل کلاس بر اساس رشته تحصیلی معنادار است؛ به این معنا که معلمان تحصیلکرده در رشتههای مرتبط با آموزش و پرورش، تمایل بیشتر به سبک تعاملی و معلمان تحصیلکرده در رشتههای غیرمرتبط با آموزش و پرورش، گرایش بیشتری به سبک مداخلهگرایی دارند. بین باورها و نگرشهای معلمان در مورد کنترل کلاس و مدرک تحصیلی آنان نیز تفاوت معناداری وجود دارد؛ به این معنی که معلمان دارای مدرک لیسانس نسبت به معلمان دارای مدرک دیپلم و فوقدیپلم، گرایش بیشتری به سبک تعاملی دارند. در مجموع یافتههای پژوهش بر اهمیت نقش آموزش معلمان در ایجاد تحول و تغییر در نگرشها و باورهای معلمان در کنترل کلاس تأکید دارند.