تحلیل و مقایسه نیازهای تربیت دینی دانش آموزان دوره متوسطه در ابعاد شناختی، عاطفی و عملکردی
الموضوعات :
1 - استادیار، گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
2 - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، مدرس گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: تربیت دینی, نیازآموزشی, رویکرد عقلانی, ابعاد شناختی, عاطفی و عملکردی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش تحلیل و مقایسه نیازهای تربیت دینی دانش آموزان دوره متوسطه در ابعاد شناختی، عاطفی و عملکردی میباشد.جامعه آماری این پژوهش زمینهیابی تمامی دانشآموزان دوره متوسطه شهر جهرم اعم از دختر و پسر میباشد. حجم نمونه در این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر (150 نفر دختر و150 نفر پسر) با روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند و با پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی قابل قبول مورد سنجش قرار گرفتند. در تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب هماهنگی کندال، آزمون t گروههای مستقل استفاده شد. یافتهها نشان دادند که: در بعد شناختی بالاترین اولویت نیازهای آموزشی دانش آموزان به ترتیب عبارتند از: شناخت مفهوم پلورالیسم دینی، روشهای پژوهش دینی و آشنایی با ادیان دیگر و پایینترین اولویت و نیاز مربوط به آموزش در زمینه شناخت مفهوم توکل به خداوند بوده است. در بعد عاطفی، بالاترین اولویت نیازهای آموزشی دانش آموزان به ترتیب عبارتند از: آموزش در خصوص چگونگی احساس تعهد و پایبندی نسبت به مسئولیت در زمان غیبت امام زمان(ع) و پایینترین اولویت و نیاز مربوط به آموزش در زمینه اعتقاد به معاد و جزای عادلانه انسان بوده است. در بعدعملکردی بالاترین اولویت نیازهای آموزشی دانش آموزان عبارتند از: آموزش در زمینه مشارکت در نماز جمعه و پایینترین اولویت و نیاز مربوط به آموزش در خصوص چگونگی روزه گرفتن بوده است. مقایسه نیازهای دختران و پسران نشان میدهد؛ دختران در مقایسه با پسران در نیازهای شناختی تفاوت معنی داری دارند، ولی هیچگونه تفاوت معنی داری بین دختران و پسران در بعد عاطفی و عملکردی دیده نشده است. دانش آموزان در انتخاب مهارتها اولویت قائل هستند و در حیطه شناختی نیاز بیشتری به آموزش دارند و این نیازها به ترتیب شامل شناختی، عملکردی و عاطفی است.