نقش واسطهای خودکارآمدی، اضطراب و سبکهای مقابله در رابطه میان اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی آمار
الموضوعات :
احمد رستگار
1
(استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران)
محمدحسن صیف
2
(استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران)
سعید مظلومیان
3
(استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران)
سعید طالبی
4
(استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران)
رضا قربان جهرمی
5
(دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران)
الکلمات المفتاحية: اهداف پیشرفت, اضطراب آمار, خودکارآمدی آمار, سبکهای مقابله,
ملخص المقالة :
با هدف بررسی رابطه اهداف پیشرفت، اضطراب، خودکارآمدی و سبکهای مقابله با پیشرفت تحصیلی در درس آمار 323 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان فارس به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامهای متشکل از مقیاسهای اهداف پیشرفت، اضطراب آمار، خودکارآمدی آمار و سبکهای مقابله پاسخ دادند. جهت تعیین پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ و جهت تعیین اعتبار سازه نیز از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اهداف اجتناب- عملکرد از طریق واسطهگری اضطراب آمار، خودکارآمدی آمار و سبکهای مقابله به صورت غیر مستقیم و منفی و اهداف تبحری از طریق واسطهگری اضطراب آمار، خودکارآمدی آمار و سبکهای مقابله به صورت غیر مستقیم و مثبت بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس آمار تاثیر میگذارند. اثر غیر مستقیم اهداف رویکرد- عملکرد بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس آمار از طریق اضطراب آمار، خودکارآمدی آمار و سبکهای مقابله مورد تایید قرار نگرفت. ضمنا اهداف اجتناب- عملکرد بر پیشرفت تحصیلی در درس آمار دارای اثر مستقیم و منفی نیز میباشد.