مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی پاسخی به مطالبات دانشآموزان اقلیتهای قومی و مذهبی
الموضوعات :
آذر قلی زاده
1
,
نرگس کشتی آرای
2
,
مریم سهرابی
3
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،اصفهان
الکلمات المفتاحية: مشارکت اجتماعی, مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی, مهارتهای مدیریت تنوع قومی- نژادی, مهارتهای مدیریت تنوع دینی- مذهبی, تنوع فرهنگی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، مطالعهی " نقش بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی (تنوع قومی- نژادی و تنوع دینی- مذهبی) مدیران دبیرستانهای شهر شاهین شهر در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیت قومی و مذهبی در سال تحصیلی 89-1388" بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و نمونهی آماری 384 دانش آموز پسر و دختر و 54 مدیر و معاون از دبیرستانهای شهر شاهین شهر در سال تحصیلی 89-1388 بود که به روش نمونه گیری طبقه ای و متناسب با حجم از بین 7982 دانش آموز و 110 مدیر و معاون انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامهی محقق ساختهی مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی در دو بخش جمعیتشناختی و متغیرهای مورد آزمون مشتمل بر 72 پرسش بسته پاسخ برای مدیران و پرسشنامهی محقق ساختهی مشارکت اجتماعی دانش آموزان، شامل دو بخش جمعیت شناختی و متغیرهای مورد آزمون مشتمل بر 25 پرسش بسته پاسخ طرح ریزی گردید. پایایی پرسشنامه-ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (93/0) برای پرسشنامهی مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی و (83/0) برای پرسشنامهی مشارکت اجتماعی بدست آمد. نتایج پژوهش نشان دادند که مقدار مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیتهای قومی کمتر از دانش آموزان فارس و مقدار مشارکت اجتماعی دانش آموزان اقلیتهای دینی کمتر از دانش آموزان مسلمان شیعه بود. میانگین مشارکت اجتماعی دانش آموزان بر حسب مقدار بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع دینی- مذهبی و بر حسب مقدار بکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع قومی- نژادی مدیران، متفاوت و معنادار بود.