رابطه استفاده مدیر از انواع قدرت با اثربخشی و تعهد سازمانی دبیران
الموضوعات :عبدالرضا طهماسبی 1 , عبدالمحمد طاهری 2 , عبادالله احمدی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: اثربخشی, تعهد سازمانی, آموزش و پرورش, انواع قدرت,
ملخص المقالة :
این پژوهش در پی بررسی رابطه بین استفاده مدیر از انواع قدرت (اجباری،پاداشی و قانونی) با اثربخشی و تعهد سازمانی دبیران ناحیه دو آموزش و پرورش شهر شیراز بود و پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. نمونه آماری پژوهش 113 نفر از دبیران شاغل در دبیرستانهای ناحیه دو شیراز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده و براساس جدول مورگان انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مدیریت قدرت (محقق ساخته)، اثربخشی (پارسونز) و تعهد سازمانی (مادوی، استیرز و پورتر،1974) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است که نتایج نشان داد که رابطه بین مدیریت قدرت و اثربخشی معنادار بوده و از انواع قدرت، قدرت پاداشی و قدرت قانونی با اثر بخشی رابطه معنی داری داشتند. از طرف دیگر مدیریت قدرت با تعهد سازمانی رابطه معنیدار نداشته و هیچ کدام از انواع قدرت نیز قادر به پیش بینی تعهد سازمانی نبودند.