نگاهی تحلیلی به ادراک دانشجویان از ساختار کلاس درس و اهمال کاری تحصیلی: مطالعه تطبیقی دورههای آموزش سنتی و مجازی دانشگاه تهران
الموضوعات :احمد رستگار 1 , حسین زارع 2 , محمدرضا سرمدی 3 , فریده السادات حسینی 4
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
2 - استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
4 - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه خلیج فارس
الکلمات المفتاحية: ساختار کلاس, اهمال کاری تحصیلی, حمایت از خودمختار, تکالیف انگیزی, ارزشیابی تبحری,
ملخص المقالة :
این پژوهش، با هدف مقایسه ادراک دانشجویان از ساختار کلاس درس و اهمال کاری تحصیلی در میان دانشجویان دورههای آموزش سنتی و مجازی دانشگاه تهران انجام شد. برای این منظور580 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد (488 نفر دانشچوی دوره سنتی و 132 نفر دانشجوی دوره مجازی) با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب و به پرسشنامهای خودگزارشی شامل خرده مقیاسهای ادراک از ساختار کلاس (Blackburn, 1998)، و اهمال کاری تحصیلی (Solomon & Rothblum, 1984)، پاسخ دادند. جهت اطمینان از پایایی خرده مقیاسها از ضریب آلفای کرونباخ و تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. نتایج بهطور کلی نشان داد که بین دانشجویان دورههای مجازی و سنتی در بعد ادراک از خودمختاری در یادگیری و ادراک از تکالیف انگیزشی تفاوت معنیداری وجود دارد. در حالی که در زمینه ادراک دانشجویان از ارزشیابی تبحری بین دو گروه تفاوتی وجود نداشت. در زمینه اهمالکاری تحصیلی نیز نتایج حاکی از تفاوت بین دانشجویان دورههای مجازی و سنتی میباشد.