تحلیل عوامل مدیریتی تاثیرگذار بر کیفیت آموزشهای متوسطه کشاورزی
الموضوعات :حمید موحد محمدی 1 , حسین شعبانعلی فمی 2 , مهتاب پورآتشی 3 , مینا علیرضایی 4
1 - دانشیار، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
2 - دانشیار، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران
3 - دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
4 - کارشناس ارشد آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: کیفیت آموزشی, مدیریت, آموزش متوسطه کشاورزی, صلاحیت حرفهای, تحلیل,
ملخص المقالة :
این پژوهش، با هدف تحلیل عوامل مدیریتی تاثیرگذار بر کیفیت آموزشهای متوسطه کشاورزی به رشته تحریر در آمده است. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان مرکز آموزش کشاورزی حاجی آباد هرمزگان تشکیل دادند (86 نفر) و گردآوری دادهها از راه سرشماری کامل افراد به دست آمد. ابزار اصلی پژوهش برای جمع آوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار محتوایی ابزار پژوهش، با نظرخواهی از تعدادی از کارشناسان و متخصصان مربوطه مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسشنامه نیز از روش آزمون مقدماتی استفاده شد که آلفای کرونباخ محاسبه شده (89/0= (αمبین اعتبار مناسب آن برای گردآوری دادهها بود. تحلیل دادهها با استفاده از برنامه نرمافزاری SPSS انجام شده است. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شد. براساس نتایج به دست آمده از دیدگاه دانشآموزان، تفویض مسئولیت و اختیار به کارکنان براساس تخصص آنها، نظم و برنامهریزی، و نحوه برخورد و خوش اخلاقی مدیر سه اولویت اول اثرگذار بر کیفیت آموزشهای متوسطه کشاورزی را تشکیل میدادند. صلاحیت حرفهای، شور و مشورت، مشارکت و ارتباطات، قانونمندی، و حمایتی از عوامل مدیریتی تاثیرگذار بر کیفیت آموزشهای متوسطه کشاورزی بودند که این پنج عامل در مجموع 41/66 درصد واریانس را تبیین کردند.