رابطه سبک های مدیریت کلاس با ویژگی های شخصیتی معلمان مدارس ابتدایی شهر یزد
الموضوعات :
1 - دانشیارگروه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد،
الکلمات المفتاحية: معلمان, سبک های مدیریت کلاس, ویژگی های شخصیتی,
ملخص المقالة :
در مسائل آموزشی از عوامل مؤثر بر یادگیری دانشآموزان، نحوه مدیریت کلاس بهوسیله معلمان میباشد، که دارای اهمیت شایان ذکری است. نحوه مدیریت معلمان ناشی از عوامل متعدد دیگری از جمله ویژگیهای شخصیتی یک معلم میباشد که سبک مدیریت وی را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه سبکهای مدیریت کلاس با ویژگیهای شخصیتی معلمان مدارس ابتدایی شهر یزد بود که بر روی 244 نفر (زن= 149 و مرد= 95) از معلمان انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود که در آن معلمان به پرسشنامههای سبک مدیریت کلاس (ABCC) و پرسشنامه پنج عاملی شخصیت (NEO) فرم کوتاه به همراه یک سری پرسشهای جمعیتشناختی پاسخ دادند. نتایج نشان داد که سبک مدیریت آموزش از بین پنج ویژگی شخصیتی، تنها با ویژگی با وجدان بودن رابطه معناداری داشت (165/0=r و 05/0>p).
همچنین رابطه معنادار بین سبک مدیریت رفتار با ویژگی روان آزردهگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی در سطح (01/0>p و 05/0>p) وجود داشت. در بررسی سبک مدیریت افراد نیز رابطه مثبت معنادری با برونگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی به ترتیب (291/0=r ,232/0=r و 164/0=r) مشاهده شد، اما با روان آزردهگرایی رابطه منفی معنادار در سطح (164/0- =r و 05/0>p) داشت.