تحلیل محتوای کتب آموزش زبان انگلیسی منتخب دانشگاهی از نظر میزان توجه به هوشهای چندگانه
الموضوعات :
1 - استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه یاسوج
2 - کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی
الکلمات المفتاحية: ارزیابی کتب درسی, آموزش زبان انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP), نظریه هوش چندگانه,
ملخص المقالة :
تا مدتها معلمین؛ استعداد، علایق و هوش دانشآموزان را نادیده میگرفتند اما تنوع و چندگانگی در هوش فراگیران با پیدایش نظریهی «هوش چندگانه» مورد توجه قرار گرفت. انتظار میرود که کتاب درسی به عنوان وسیله و راهنمای اصلی برنامه آموزشی در سیستم آموزشی ایران، تنوع هوشی را در هر فراگیر مورد توجه قرار دهد. این پژوهش، قصد دارد کتابهای آموزش زبانانگلیسی برای اهداف ویژه (ESP)[1] منتشر شده توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) را از این منظر مورد بررسی قرار داده تا چندگانگی هوش را در آنها دریابد. بدین منظور، 8 کتاب با استفاده از جدول حوزههای رشتههای دانشگاهی (Biglan,1973) به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. کتابها با استفاده از چکلیستی از تمرینهای مرتبط با هر هوش بوده به روش تحلیل محتوایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. لازم به ذکر است چکلیست فعالیتهای مرتبط با هوشچندگانه توسط محققین این پژوهش با استفاده از ادبیات پژوهش در این زمینه و تعریف هر هوش تهیه و تدوین گردیده است. تمرینهای هر درس در کتابهای برگزیده جدا شدند و براساس چکلیست مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی نشان میدهد که مولفین انتشارات سمت هیچگونه توجهی به تنوع و چندگانگی در هوش یادگیرندگان نداشته است. علیرغم اینکه کتابها برای فراگیران در رشتههای تحصیلی متفاوت بوده است همهی آنها به هوش زبانی/کلامی، هوش منطقی/ ریاضی و هوش درون فردی اکتفا کردهاند. تنها یک درصد از تمرینهای این کتابها شامل هوش فضائی/ تصویری بودند و 99% تمرینها هوش زبانی/کلامی، هوش منطقی/ ریاضی و هوش درون فردی را در برمیگرفتند.
3- English for specific purposes