رابطه بین فرهنگ سازمانی مدرسه و تعهد سازمانی دبیران دوره متوسطه
الموضوعات :
1 - استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
الکلمات المفتاحية: تعهد سازمانی, فرهنگ سازمانی, دبیران دوره متوسطه,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی مدرسه و تعهد سازمانی دبیران دوره متوسطه شهرستان ورامین انجام شده است. این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی است و با توجه به روش گردآوری دادهها از جمله تحقیقات توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر دبیران زن و مرد دوره متوسطه شهرستان ورامین به تعداد 415 نفر میباشد که از این تعداد 201 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه از طریق روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. در این پژوهش برای اندازهگیری متغیر فرهنگ سازمانی از پرسشنامه فرهنگ سازمانی تهیه شده توسط حسینی (1384) و برای سنجش تعهد سازمانی از پرسشنامه تعهد سازمانی مودی، استیرز و پورتر (1979) استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که به طور کلی بین فرهنگ سازمانی مدرسه و تعهد سازمانی دبیران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل روابط بین هر یک از مؤلفههای فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی نشان داد که بین تک تک مؤلفههای دهگانه فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی دبیران هم رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.