رابطه جو و فرهنگ سازمانی با میانجی گری نقش توانمندسازی بر تعهد سازمانی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان فارس
الموضوعات :فاطمه راهی 1 , عباداله احمدی 2 , مجید برزگر 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، گروه علوم تربیتی، مرودشت. ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، گروه روانشناسی تربیتی، مرودشت. ایران
الکلمات المفتاحية: تعهد سازمانی, توانمندسازی, جو سازمانی, فرهنگ سازمانی,
ملخص المقالة :
این پژوهش، با هدف آزمودن الگویی از روابط جو و فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی با میانجیگری توانمندسازی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. نمونه این پژوهش شامل 162 نفر از کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای جو سازمانی، فرهنگ سازمانی و توانمندسازی و تعهد سازمانی میباشد. روایی و پایایی همه پرسشنامهها در حد قابل قبولی به دست آمد، جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و فراوانی و روشهای آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده گردید. نشان دادند که از بین مولفههای جو سازمانی (جو باز، جو بسته، بعد حمایتی، بعد دستوری، بعد تحدیدی، بعدهمکارانه، بعد صمیمی) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و تنها مولفه بعد تظاهر به کار با تعهد سازمانی رابطه معنیدار ندارد. تمام مولفههای فرهنگ سازمانی (خلاقیت و نوآوری، توجه به جزئیات، توجه به افراد، توجه به تشکیل گروه، تهورطلبی و ستیزه جویی و اثبات) رابطه مثبت و معنیداری با تعهد دارد به جز مولفه توجه به نتیجه که رابطه معنیداری با تعهد سازمانی ندارد. تمام مولفههای توانمندسازی (احساس شایستگی، احساس استقلال، احساس موثر بودن و احساس اعتماد) با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنی دارد به جز مولفه احساس معنیدار بودن که رابطه معنیداری با تعهد ندارد.