پیش بینی ارزشهای معطوف به توسعه دانشجویان بر اساس سرمایه فرهنگی و اجتماعی
الموضوعات : Education
1 - گروه جامعه شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه, سرمایه اجتماعی, اعتماد, سرمایه فرهنگی, رضایت از زندگی, عام گرایی, ارزش اجتماعی, جهانی گرایی, علم گرایی,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و فرهنگی با ارزشها ی معطوف به توسعه است. با توجه به این که پژوهشها و نظریهها نشان میدهند که مشارکت اجتماعی و عضویت در انجمنها و روی هم رفته، سرمایههای اجتماعی و فرهنگی در توسعه یک جامعه نقش دارد پرسش اصلی این مقاله این است که آیا دستیابی دانشجویان به سرمایه اجتماعی و فرهنگی جهت گیری آنان را به سمت ارزشهای توسعه پیش بینی میکند؟ روش پژوهش پیمایش، با استفاده از پرسشنامه بود. جامعه آماری دانشجویان منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی است که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و حجم نمونه 326 نفر بوده است. پرسشنامه دارای روایی صوری و روایی سازه است و برای پایایی آن نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان میدهند که بین سرمایه اجتماعی و فرهنگی با ارزشهای علم گرایی، رضایت از زندگی، عام گرایی و اعتماد رابطه مستقیم معنیدار وجود دارد، اما بین سرمایه اجتماعی و فرهنگی با جهانی شدن رابطهای معنیدار وجود ندارد. سرمایه اجتماعی و فرهنگی برای تمامی ارزشها مرتبط پیش بینی کنندهای معنیدار است. به بیان دیگر، ارتقای سرمایه فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در ارتقای ارزشهای معطوف به توسعه نقش بسزایی دارد، به بیان دیگر، سرمایهها یک متغییر تعیین کننده در تجهیز شناختی دانشجویان نسبت به ارزشهای معطوف به توسعه است.
