مقایسه استفاده از فناوری آموزشی در روشهای تدریس آموزش زبان انگلیسی در دانشگاههای دولتی و آزاد شیراز
الموضوعات :
1 - استادیارگروه زبان انگلیسی، واحد مرودشت. دانشگاه آزاد اسلامی. مرودشت. ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت. دانشگاه آزاد اسلامی. مرودشت. ایران
الکلمات المفتاحية: روش تدریس- فناوری آموزشی –روش تدرسی هوش چند گانه,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی فناوری آموزشی در روشهای تدریس آموزش زبان انگلیسی انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش شبه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل 385 دانشجو (91 نفر مرد و 294 زن، 165 نفر در دانشگاه دولتی شیراز و 220 نفر دانشگاه آزاد اسلامی شیراز - که از این تعداد 193 نفر با گرایش آموزش زبان انگلیسی، 127 نفر مترجمی و 65 نفر تاریخ ادبیات انگلیسی- 37 نفر کارشناسی ارشدو 348 در دوره کارشناسی) بود که به عنوان نمونه و با روش تصادفی طبقه ای از دو دانشگاه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز این پژوهش از یک پرسشنامه محقق ساخته که از دو بخش روشهای تدریس و فناوری آموزشی با پایایی مناسب (آلفای کرونباخ 97 صدم ) گرد آوری شدند. دادههای بدست آمده از روشهای آماری توصیفی- آزمون تی مستقل و تی وابسته و آزمون کای اسکوور پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان دادند که روش تدریس هوش چند گانه در دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد بیشترین استفاده و روش تدریس شنیداری کمترین کاربرد را در هر دو دانشگاه داشته است. نتایج نشان دادند که تفاوتی معنادار میان بکارگیری روشهای تدریس در کلاسهای درس دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد وجود دارد. همان گونه که آمار توصیفی نشان میدهد، تفاوت معنا دار بیشتری در دانشگاه آزاد در استفاده از روشهای تدریس مستقیم- شنیداری- جمعی-فیزیکی-تلفیق زدایی نسبت به دانشگاه دولتی وجود دارد. در حالی که تدریس زبان انگلیسی با استفاده از فناوری آموزشی در انگیزه دانشجویان نسبت به یادگیری موثر بود و تفاوتی معنادار بین استفاده از فناوری آموزشی در دانشگاه دولتی و آزاد وجود دارد. دانشگاه آزاد در کلاسهای درس زبان انگلیسی بیشتر از سی دی- اینترنت – آزمایشگاه زبان –دستگاه چاپگر و اسکنر استفاده میکند تا دانشگاه دولتی. در پایان نتایج نشان دادند که دانشگاه آزاد بیشتر فناوری آموزشی را در تدریس زبان انگلیسی بکار گرفته است.
- Aliver, A. (2001). Faculty pedagogical approach, skill, and motivation in today's distance education milieu . ERIC Document Reproduction Service No, ED398244, Retrieved from: http://www.aect.org/publication/qrde.htm
- Almekhafi, A. (2006). The effect of Computer-Assisted Language Learning (CALL) on United Arab Emirates EFL school students’ achievement and attitude. Journal of Interactive Learning Research, 17(2),121-142.
- Amagada. (2006). E- education in the UK. Journal of Digital Information, 3(4), 107-115.
- Beker, H. (1994). The networked classroom. Educational Leadership , 61(5), 50-54.
- Cavia A. (2004). National educational technology standards for teachers: Preparing teachers to use technology. Eugene, OR: International Society for Technology in Education (ISTE).
- Celbr, H. (2000). Using a cognitive motivation control view to assess the adoption intention for web based learning. Computer Education, 50 (4): 329-30.
- Chuan Kung, S. & Chuo, T. W. (2011). Student Perception of English learning through ESL/EFL websites. Teaching English as a Second or Foreign Language. TESL_eJ., 6(1).
- Constantopolos, D.T. (2011). Digital Classroom. Harvard Education Press
- David , P. J. (2000). The E-Learning Readiness Survey. 20 Key Strategic Questions You and Your Organization Must Answer About the Sustainability of Your E-Learning Efforts. Available in: http://books.Mcgrawhill
- Dela Cal-Fasoni, L. (2001). A technology to enhance teaching and learning. Front row Phonics: Acal field test, Mal. C aliforni State University.
- Dotcan, V. (2013). “Technology in Education: Meeting Future Challenges”; Unesco –aceid International Conference on Eucation Bangkok, Thailand
- Gorden , L. (2003). Shaping The Colledge Curriculum ; Simon & Schuster.
- Keli & Mecaniz (2002). “Managing Technological Change in Academies”; Available at: www.educause.edu/ir/library/text
- Kendra Sue, H. (2001). A descriptive analysis of a computer assisted instruction development English program. DAL-A 62/10, P.3283.
- McAnear, A. (2003). National educational technology standards for teachers: Preparing teachers to use technology. Eugene, OR: International Society for Technology in Education (ISTE).
- Proenza F.J.(2005) Open Source Software, I4d .
- Smerdon, S. & Venjilenski, A. (2000). Factors Affecting E-Learning. Journal of teaching strategies. 6(2): 89-93. (in Persian)
- Star, L. & Latoco. (1997 .(Does Quality Matter? Measuring Wether Online Course Quality Standards Are Predictive Of Student Satisfaction In Higher Educatio. A Dissertation presented in partial fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy, Capella University.
_||_