تمثل در غزلیات شمس با تکیه بر 200 غزل نخست
الموضوعات :پروین درویشی 1 , مصطفی سالاری 2 , حسین اتحادی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی- واحد زاهدان، دانشگاه ازاد اسلامی، زاهدان، ایران.
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
الکلمات المفتاحية: مولوی, غزلیات, تمثیل.,
ملخص المقالة :
شاعران و نویسندگان برای بیان غیرمستقیم مفاهیم از شگردهای مختلفی استفاده میکنند. یکی از این روشها تمثیل است. مولوی از برجستهترین قلههای ادبیات عرفانی، در آثار خود از تمثیل به بهترین شکل برای بیان اندیشههای عرفانی، شرح و تفسیر آیات و احادیث و توضیح و تبیین اصطلاحات و اندیشههای عرفانی استفاده کرده است. غزلیات مولوی با اینکه مثل سایر آثارش جنبۀ تعلیمی ندارد؛ اما متأثر از شیوۀ بیان او در استفاده از تمثیل است. در این پژوهش برآنیم تا با بررسی 200 غزل آغازین دیوان غزلیات مولوی به این پرسش پاسخ دهیم که آیا مولوی در غزلیات خود از تمثیل استفاده کردهاست؟ هدف پژوهش این است که میزان و نحوۀ استفادۀ مولوی از انواع تمثیل در غزلیات را مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است و با ابزار کتابخانهای و فیشبرداری از منابع و اسناد مکتوب انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد مولوی در غزلیات نیز از تمثیل برای بیان اندیشههای خود استفاده کرده است. تمثیلهای بهکار گرفته شده در غزلیات، هم شامل تمثیلهای فشرده و کوتاه است و هم تمثیلهای روایی. موضوع تمثیلها نیز تعلیم مسائل حکمی، اخلاقی و عرفانی است و در آنها انسان را به ترک آلایشهای جسمانی و توجه به احوال نفسانی فرامیخواند.
فهرست منابع و مآخذ
حکمت، نصرالله، (1385)، «فلسفة تمثیل ازنظر ابنترکه»، پژوهشنامة دانشکده ادبیات و علوم انسانی، شماره 49، صص 108-85...
.........................، (1385)، متافیزیک خیال، در گلشن راز شبستری، تهران، فرهنگستان هنر.
شامیان ساروکلائی، اکبر، (1392)، آینۀ معنی «تمثیل در بلاغت فارسی و عربی»، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
شفيعي¬كدكني، محمدرضا. (1375)، صور خيال در شعر فارسي، تهران، آگاه.
شهیدی، سید جعفر، (1380)، شرح مثنوی، دفتر دوم جزء اول و دوم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
علامی، ذوالفقار و مریم رجبی¬نیا، (1397)، تمثیل داستانی در غزلیات شمس تبریزی، نخستین همایش ملی تحقیقات ادبی با رویکرد مطالعات تطبیقی در سال 1397.
لاهیجی، محمدبنیحیی، (1387)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تهران، سنایی.
محجوب، محمدجعفر، (1342)، «مطالعه در داستانهاي عاميانه فارسي» در كتاب هفته، تهران، ش 77.
مک¬کوئین، جان، (1389)، تمثیل، ترجمۀ حسن افشار، تهران، نشر مرکز.
مولوی، جلال¬الدین، (1388)، غزلیات شمس تبریز، مقدمه، گزینش و شرح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران، سخن.
--------------، (1389)، مثنوی معنوی، شرح کریم زمانی، دفتر اول، چ سی و دوم، تهران، اطلاعات.
--------------، (1374)، کلیات غزلیات شمس، تصحیح بدیع¬الزمان فروزان فر، تهران، نشر راد.
نجار نوبری، عفت، (1399)، تحلیل تمثیل¬های عرفانی در «فیه مافیه»، فصلنامۀ علمی عرفان اسلامی، سال شانزدهم، شمارۀ 63، بهار 1399، 230-250.
همایی، جلالالدین(1387)، غزالی نامه، هما، تهران.
یوسف¬¬پور، محمدکاظم و علیرضا محمدی کله¬سر، (1390)، پیوندهای معنایی تمثیل¬های وحدت وجود در مثنوی، فصلنامه مطالعات عرفانی، شماره 13، بهار و تابستان 1390، 211- 235)
Abrams, M. H.(1993). Glossary of Literary Terms; sixed Ed, Harcourt: New York.