بررسی تاثیر ظرفیت جذب دانش بر عملکرد کسب و کار از طریق نقش میانجی نوآوری و استراتژی¬های رقابتی
الموضوعات : Marketing and business network development
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر
الکلمات المفتاحية: ظرفیت جذب دانش, نوآوری, استراتژی های رقابتی, عملکرد کسب و کار,
ملخص المقالة :
امروز یکی از مهمترین عوامل موفقیت هر سازمان، بهبود عملکرد کسب و کار آن جهت دستیابی به سودآوری میباشد. در این راستا، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد کسب و کار از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود. تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر ظرفیت جذب دانش بر عملکرد کسب و کار از طریق نقش میانجی نوآوری و استراتژیهای رقابتی در سطوح مختلف شرکت بیمه دانا انجام شد. این تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده¬ها، توصیفی- پیمایشی محسوب می¬شود. جامعه آماری تحقیق، شامل 550 نفر از کارشناسان و مدیران سطوح مختلف ستاد مرکزی شرکت بیمه دانا می¬باشند. و تعداد نمونه 227 نفر براورد و روش نمونه¬گیری نیز تصادفی ساده بود. برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه استاندارد با 32 سوال و طیف 5 گزینه¬ای لیکرت در 4 بخش مختلف استفاده شد ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود که پس از تائید روایی محتوا و پایایی آن با بکارگیری تکنیک آلفای کرونباخ میان افراد جامعه آماری توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها ابتدا با استفاده از آزمون¬های کولموگروف-اسمیرنف و بارتلت، نرمال بودن و کفایت نمونه گیری بررسی و در ادامه برای آزمون فرضیه¬ها، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج حاصله بیانگر آن بود که ظرفیت جذب دانش به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش میانجی نوآوری و استراتژیهای رقابتی بر عملکرد کسب و کار این سازمان تاثیرگذار است. ضمن اینکه تاثیر ظرفیت جذب دانش بر استراتژیهای رقابتی بیش از تاثیر آن بر سایر متغیرها بود. همچنین از میان عوامل تاثیرگذار بر عملکرد کسب و کار نیز استراتژیهای رقابتی بیشترین تاثیر را بر آن بود.
