خوانش دلوزی از مفهوم زمان در نمایشنامه باز گشت پدر از جنگ به خانه اثر سوزان-لوری پارکز
الموضوعات : جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)
Sara Faryam Rad
1
,
Hassan Shahabi
2
,
Shahram Raeisi Sistani
3
1 - Ph.D. student, Department of Humanities, College of English Language and Literature, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Humanities, College of English Language and Literature, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
3 - Assistant Professor, Department of Foreign Languages, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.
الکلمات المفتاحية: سرگردانی, شدن , دلوز , پارکز, پدر, زمان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر سعی دارد یکی از نمایش نامه های جدید سوزان-لوری پارکز بنام بازگشت پدر از جنگ به خانه، قسمتهای 1و2و3 (2015) را ازدیدگاه دلوز بر اساس مبحث زمان بررسی نماید. پارکز بعنوان یک نویسنده زن سیاهپوست، شرایط سرگردان و متلون برده های سیاهپوست را که توسط قدرت سلطه گر ایجاد شده در نمایشنامه اش ترسیم مینماید در حالیکه ارتباط بین سرگردانی آنها و مفهوم زمان و همچنین راستی و درستی وقایع تاریخی را به چالش میکشد. بعلاوه ساختار نمایشنامه به گونه ای چیدمان گردیده که لایه های مختلف از تاریخ و اسطوره، حقیقت و مجاز در کنار یکدیگر قرارگرفتها ند بنوحیکه ساختارچند وجهی کریستالین دلوز را به نمایش گذاشته است. بنابراین نظریات دلوز در باب بررسی مفهوم زمان و تصویر در فیلمهای سینمای در اینجا بکار گرفته شده اند تا تصاویر خلق شده در نمایشنامه پارکز خوانده و تفسیر گردند. این مقاله پس از بحث و بررسی نمایشنامه پارکز از دیدگاه دلوز به این مهم میرسد که شخصیت پردازی پارکز در راستای شدنی متفاوت بعنوان راهی برای تقابل با قدرت سلطه گر بکارگرفته شده است. بدنهای بدون هویت، که توسط استعمارگر ایجاد گردیده اند، اکنون به پرسمان حقیسقت وقایع تاریخی و اساطیر غرب، همانگونه که در کتب تاریخی سفیدپوستان درج شده، پرداخته اند.
Apene, Dickson Nkehmengwe. (2023). “Intertextuality Across Genres: A Study of Homer’s The Odyssey and Suzan-Lori Parks’s Father Comes Home from the Wars”. Global Academic Journal of Linguistics and Literature. 81-86.
Colebrook, Claire. (2006). Deleuze: A Guide for Perplexed. Printed in Great Britain by MPG Books Ltd, Cornwall.
Colman, Felicity J. (2010) “Crystal”. The Deleuze Dictionary. Ed. Adrian Parr. Edinburgh: Edinburgh UP. 59-61.
Conley, Tom. (2010). “Time-Image”. The Deleuze Dictionary. Ed. Adrian Parr. Edinburgh: Edinburgh UP. 280-282.
Deleuze, Gilles. (1986). Cinema 1: The Movement- Image. Trans. Hugh Tomlinson and Barbara Habberjam. University of Minnesota Press: Minneapolis.
---. (1989). Cinema2: The Time-Image. Trans. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. University of Minnesota Press: Minneapolis.
Deleuze, Gilles and Felix Guattari. (1991). What is philosophy? Trans. Hugh Tomlinson and Graham Burchell. Columbia University Press: NY.
Guerrero, Paula Barbara. (2018). “Reformulating Freedom: Slavery, Alienation and Ambivalence in Suzan-Lori Parks’s Father Comes Home from the Wars, Part1-3”. Ex-Centric Narratives: Journal of Anglophone Literature, Culture and Media. Issue 2. 42-60.
Jaros, Michael P. (2020).“Unhappy is the Land that Needs a Hero: The Mark of the Marketplace in Suzan-Lori Parks’s Father Comes Home from the Wars, Parts 1-3”. Journal of American Drama and Theater. Vol 33. No.1.
Olivier, Bert. (2016). “Deleuze’s Crystals of Time, Human Subjectivity and Social History”. Phronimon: University of South Africa. 25-56.
Parks, Suzan-Lori. (2014). Father Comes Home from the Wars, Parts 1,2 &3. 1st Ed. Theatre Communications Group: NY.
Patton, Paul. (2010). “Freedom”. The Deleuze Dictionary. Ed. Adrian Parr. Edinburgh: Edinburgh UP. 113-115.
Poorkasmaei, Pooya. Et al. (2019). The Investigation of the Concept of Time in Performance Art According to Gilles Deleuze”. Kimiyay-e Hounar Seasonal Journal. Issue. 31. 35-49.
Rouhani, Seyed Ali, and Emad Aboo Ata Amlashi. (2016). “Henry Bergson’s Theory of Memory-Time and its Influence on Contemporary Iranian Cinema Narrative”. Namehay-e Honar va Moosighi Journal: Hounar University. Issue.15. 55-73.
Rushton, Richard. (2012). Cinema After Deleuze: Deleuze Encounters. Continuum International Publishing Group: London.
Sato, Rino. (2019). “From O’neil to Parks: A Faux Hero in Father Comes Home from the Wars”. https://toyo.repo.nii.ac.jp/record/11144/files/hakusaneibeibungaku44_001-013.pdf.
Stagoll, Cliffe. (2010). “Duration (Duree)”. The Deleuze Dictionary. Ed. Adrian Parr. Edinburgh: Edinburgh UP. 78-80.
---. (2010). “Becoming”. The Deleuze Dictionary. Ed. Adrian Parr. Edinburgh: Edinburgh UP.21-23