تبیین عناصر ارزیابی عملکرد مدارس اثربخش و ارائه الگوی بهینه با رویکرد داده بنیاد
الموضوعات :
رویا رمضانی
1
,
نادر برزگر
2
,
رضوان حکیم زاده
3
,
اسفندیار دشمن زیاری
4
,
ناهید شفیعی
5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
3 - دانشگاه تهران
4 - Department of Management, Electronic Branch,Islamic Azad University,Tehran,Iran
5 - استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد, مدارس اثر بخش, مدیران, مقطع ابتدایی,
ملخص المقالة :
زمینه: بهبود کیفیت آموزشی و تضمین موفقیت دانشآموزان، نیازمند شناسایی و تحلیل دقیق عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکردی مدارس اثربخش است. در این راستا، استفاده از مدلهای ترکیبی که بتوانند ابعاد مختلف این ارزیابی را پوشش دهند، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
هدف: این پژوهش ارائه الگوی ارزیابی عملکردی مدارس اثربخش شهر تهران مبتنی بر رهیافت ترکیبی داده بنیاد با روش آمیخته است.
روشها: جامعه پژوهش در بخش داده بنیاد شامل کلیه خبرگان حوزه آموزش و پرورش تا اشباع نظری به تعداد 15 نفر و جامعه آماری بخش کمی مدیران دوره ابتدایی شهر تهران در سال 1402-1401 بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 295 نفر بر اساس نواحی پنجگانه شهر تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش داده بنیاد مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن بدست آمد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، مدل پارادایمی تحقیق از عوامل علی، شاملِ عوامل کالبدی و تکنولوژیکی، تضمین سلامت محیطی، تضمن سلامتی فردی دانشآموزان؛ پدیده محوری شاملِ بازیگران فعال و فرآیند یادهی و یادگیری؛ شرایط زمینهای شاملِ اجزا و عناصر ارزیابی عملکرد؛ شرایط مداخلهگر شاملِ اصول و ارزشهای مدرسه اثربخش و سازمانها و سیاستگذاران آموزشی، راهبرد موثر بر ارزیابی عملکردی مدارس اثربخش شامل تدراک مقدمات اجرای ارزیابی و نیز پیامدهای ناشی از ارزیابی عملکردی مدارس اثربخش شامل کسب دستاوردهای علمی و عملی تشکیل شده است.
نتیجه گیری: الگوی ارائهشده، به عنوان ابزاری مؤثر برای ارزیابی عملکرد مدارس اثربخش در تهران، میتواند به بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری و دستیابی به نتایج علمی و عملی کمک کند.
