اعتبار سازه ای و قابلیت پاسخگویی نسخه فارسی مقیاس تجدید نظر شده دانش راهبردهای والدگری
الموضوعات : general Psychologyمحمدجواد زحمتکش 1 , سجاد رضائی 2 , اشکان ناصح 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. mj.zahmatkesh1994@gmail.com
2 - University of Guilan
3 - گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتبار سازه¬ای, دانش راهبردهای والدگری, قابلیت پاسخگویی,
ملخص المقالة :
مقدمه: والدگری مجموعهای پیچیده از فعالیتهایی است که به طور مجزا یا در تعامل با یکدیگر بر روی رشد کودک اثر میگذارند.این پژوهش نسخه فارسی مقیاس تجدید نظر شده دانش راهبردهای والدگری، ابزاری با پایایی و روایی مناسب است که در سال 1400 ترجمه و اعتباریابی شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر روی نمونهای به حجم 330 والد (207 مادر و 123 پدر) و با هدف تعیین اعتبارسازهای این مقیاس، اجرا گردید. همچنین به منظور تعیین قابلیت پاسخگویی نمرات نسخه فارسی KOPSS نسبت به آموزش دوره والدگری مثبت در یک مدرسه ابتدایی از 15 والد (9 مادر و 6 پدر) نمونهگیری هدفمند به عمل آمد. در قالب طرح پیشآزمون و پس آزمون تگ گروهی از این والدین، ابتدا پیشآزمون گرفته شد و سپس دوره آموزشی در قالب پنج جلسه دو ساعته آنلاین برگزار شد. پس از گذشت سه هفته از اتمام دوره، پسآزمون به اجرا درآمد. یافتهها: ضریب همبستگی بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون شرکتکنندگان، برابر با 892/0= و در سطح 001/0> به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ استانداردشده برای نسخه فارسی KOPSS پس از حذف دو گویه به مقدار 717/0 محاسبه شد. در تحلیل عاملی تأییدی 11 گویه دیگر به دلیل بارعاملی ضعیف حذف شدند. در مدل نهایی KOPSS-20، شاخصهای برازش محاسبه شده، همگی قابل قبول بودند. تحلیل کوواریانس تک متغیری آشکار ساخت KOPSS-20 قابلیت پاسخگویی نسبت به اثرات آموزش دوره والدگری مثبت Triple-P دارد و اندازه اثر این تفاوت در سطح بالایی قرار دارد. نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد، KOPSS-20، ابزاری با اعتبار سازهای رضایتبخش است و نسبت به اثرات مداخله و آموزش والدگری حساسیت و پاسخگویی دارد
