طراحی مدل پیشبینی خودناتوانمندسازی تحصیلی بر اساس باورهای فراشناختی با نقش میانجی تنظیم هیجان شناختی دانشجویان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیهدیه مغاری 1 , محمدرضا متینی صدر 2 , احمد باصری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خودناتوانمندسازی تحصیلی, باورهای فراشناختی, تنظیم هیجان شناختی, دانشجویان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پیشبینی خودناتوانمندسازی تحصیلی بر اساس باورهای فراشناختی با نقش میانجی تنظیم هیجان شناختی دانشجویان انجام شد. نوع پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آنها تعداد 235 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودناتوانسازی (SHQ) میگدلی و همکاران، 2001)، باورهای فراشناختی (MBQ) ولز و کاتر-هایتن (2004) و تنظیم هیجان شناختی (CERQ) گارانفسکی و همکاران، 2001) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی بر خودناتوانمندسازی تحصیلی دانشجویان اثر مستقیم داشت (001/0p˂). همچنین باورهای فراشناختی بر خودناتوانمندسازی تحصیلی دانشجویان اثر غیرمستقیم داشت (001/0p˂). یافتهها نشان داد که باورهای فراشناختی با نقش میانجی تنظیم هیجان شناختی پیشبین مناسبی برای خودناتوانمندسازی تحصیلی در دانشجویان است.
حسینی ابریشمی م.، هاشمی، ز. و عبداللهی، ع. (1400). رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با سرزندگی تحصیلی: نقش میانجیگری تنظیم شناختی هیجان. مجله سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 5(4)، 350-338. https://www.sid.ir/paper/985076/fa
دهقانی، ی. و حکمتیان¬فرد، ص. (1399). بررسی نقش خوش¬بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجان در پیش¬بینی خودناتوان¬سازی دانش¬آموزان با اختلال یادگیری ویژه. مجله روانشناسی افراد استثنایی، 10(37)، 159-135.
https://jpe.atu.ac.ir/article_11543.html
زارعی، ل. و خشوعی، م.س. (1401). رابطه اهمالکاری تحصیلی با باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی در آموزش عالی، 22(3)، 130-113.
https://journal.irphe.ac.ir/article_702906.html
عسکرنجار، ز.، یعقوبی، ح. و حسن¬آبادی، ح.ر. (1401). پیش¬بینی اهمال¬کاری تحصیلی طرحواره¬های ناسازگار اولیه با میانجی¬گری انعطاف¬پذیری شناختی و باورهای فراشناختی. مجله روانشناسی بالینی، 14(1)، 48-37.
https://jcp.semnan.ac.ir/article_6125.html
غفارزاده، ن.، ساکن¬آذری، ر.، عبداللهپور، م.آ. و محب، ن. (1401). پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی بر اساس ترس از ارزیابی منفی، باورهای فراشناختی، کمالگرایی با توجه به نقش واسطهای جهتگیری هدف در دانشآموزان: ارائه مدل ساختاری. مجله تازه¬های علوم شناختی، 24(2)، 43-56. https://icssjournal.ir/article-1-1322-fa.html
قدم¬پور، ع.ا.، یوسف¬وند، م. و رجبی، ه. (1397). نقش خوشبینیتحصیلی، باورهای فراشناختی، تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی دانشجویان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(30)، 240-207. https://jeps.usb.ac.ir/article_3621.html
معراجی، م. (1399). پیش¬بینی خودناتوان¬سازی تحصیلی بر اساس ترس از ارزیابی منفی و باورهای فراشناختی با توجه به نقش واسطه¬ای تنظیم شناختی هیجان. هفتمین کنفرانس بین¬المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. https://civilica.com/doc/1193935
موتابی، س. و علیزاده¬اصلی، ا. (1401). نقش واسطه¬گری چشم¬انداز زمان در رابطه بین آگاهی فراشناختی و خودناتوان¬سازی تحصیلی. مجله سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 6(4)، 691-686. https://islamiclifej.com/cgi-sys/suspendedpage.cgi
Bae, J., Yoo, H.S., Lee, J. (2022). Identifying latent classes of self-esteem level, self-esteem stability, and internalized shame among Korean college students: Relations to self-handicapping behaviors. Personality and Individual Differences, 194, 111634. https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.111634
Choi, J.A., Yang, J.Y. (2024). The intrapsychic process of academic procrastination: How should-thinking aggravates self-regulatory failure. Learning and Individual Differences, 109, 102397. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102397
Fergus, T.A., Spada, M.M. (2018). Moving toward a metacognitive conceptualization of cyberchondria: Examining the contribution of metacognitive beliefs, beliefs about rituals, and stop signals. Journal of Anxiety Disorders, 60, 11-19.
https://doi: 10.1016/j.janxdis.2018.09.003
Hamonniere, T., Varescon, I. (2018). Metacognitive beliefs in addictive behaviours: A systematic review. Addictive Behaviors, 85, 51-63.
https://doi: 10.1016/j.addbeh.2018.05.018
Horvath, D., Kovacs-Toth, B., Olah, B., Fekete, Z. (2024). Trends in the dose-response relationship between adverse childhood experiences and maladaptive metacognitive beliefs: A cross-sectional study. Comprehensive Psychiatry, 132, 152489. https://doi: 10.1016/j.comppsych.2024.152489
Lenzo, V., Sardella, A., Martino, G., Quattropani, M.C. (2020). A systematic review of metacognitive beliefs in chronic medical conditions. Frontiers in Psychology, 10, 287-305. https://doi: 10.3389/fpsyg.2019.02875
Lo. M.T. (2024). Understanding momentary engagement in university students: Exploring the interaction between competence and value beliefs on emotions and cognitive engagement – A multilevel investigation. Learning and Individual Differences, 11, 102435. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2024.102435
Ma, Y. (2024). The impact of academic self-efficacy and academic motivation on Chinese EFL students’ academic burnout. Learning and Motivation, 85, 101959. https://doi.org/10.1016/j.lmot.2024.101959
Mansueto, G., Marino, C., Palmieri, S., Offredi, A., Sarracino, D., Sassaroli, S. et al. (2022). Difficulties in emotion regulation: The role of repetitive negative thinking and metacognitive beliefs. Journal of Affective Disorders, 308, 473-483. https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.04.086
Mingo, S.R. (2023). Understanding pre-entry baccalaureate nursing students' academic failure: Applying Kübler-Ross's stages of grief. Teaching and Learning in Nursing, 18(1), 228-231. https://doi.org/10.1016/j.teln.2022.10.003
Nordahl, H., Wells, A. (2020). Social anxiety and work status: the role of negative metacognitive beliefs, symptom severity and cognitive-behavioral factors. Journal of Mental Health, 29(6), 665-669.
https://doi: 10.1080/09638237.2017.1340622
O'Connor, Y., Mahony, C. (2023). Exploring the impact of augmented reality on student academic self-efficacy in higher education. Computers in Human Behavior, 149, 107963. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107963
Ongor, M., Uslusoy, E.C. (2023 ). The effect of multimedia-based education in e-learning on nursing students’ academic success and motivation: A randomised controlled study. Nurse Education in Practice, 71, 103686.
https://doi.org/10.1016/j.nepr.2023.103686
Papaleontiou-Louca, E. (2019). Do children know what they know? Metacognitive awareness in preschool children. New Ideas in Psychology, 54, 56-62. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2019.01.005
Sundag, J., Zens, C., Ascone, L., Thome, S., Lincoln, T.M. (2018). Are schemas passed on? A study on the associationbetween early maladaptive schemas in parents and their offspring and the putative translating mechanisms. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 46(6), 738-753. https://doi: 10.1017/S1352465818000073
Torrence, B.S., Connelly, S. (2019). Emotion Regulation Tendencies and Leadership Performance: An Examination of Cognitive and Behavioral Regulation Strategies. Frontiers in Psychology, 10, 1-11.
https://doi: 10.3389/fpsyg.2019.01486
Yu, J., Mclellan, R. (2019). Beyond academic achievement goals: The importance of social achievement goals in explaining gender differences in self-handicapping. Learning and Individual Differences, 69, 33-44.
https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.11.010