آزمون الگوی مفهومی بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطه¬اي سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان ممسنی
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت آموزشی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
2 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
الکلمات المفتاحية: ادراک از محیط یادگیری, احساس تعلق به مدرسه, سرزندگی تحصیلی, دانش¬آموزان.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر که با هدف آزمون الگوی مفهومی بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی در بین دانش آموزان انجام شد، از جملهی پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهیآماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دورهی ابتدایی شهرستان نورآباد ممسنی در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آنها و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای، تعداد 285 نفر (139 دختر و 146 پسر) به عنوان اعضای نمونهی آماری انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای ادراك دانش آموزان از محيط يادگيري حقايقي و كارشكي (1394)، پرسشنامهی سرزندگي تحصيلي حسینچاری و دهقانیزاده (1391) و پرسشنامهی احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (2004) استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد)، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان رابطهی آماری معناداری وجود دارد. همچنین، بین ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطهی آماری معناداری وجود دارد. از طرفی، بين سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان رابطهی معنادار آماری وجود دارد. به طور کلی، یافتهها نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی رابطهی آماری معناداری وجود دارد و الگوی ارایه شده از برازش مناسبی برخوردار است.ژوهش حاضر که با هدف آزمون الگوی مفهومی بین ادراک از محیط یادگیری و احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطهاي سرزندگی تحصیلی در بین دانش آموزان انجام شد،
