تدوین بستة آموزش ضمن خدمت نوین و اثر آن بر پایداری تفکر انتقادی معلمان
الموضوعات : curriculum
پروانه فتحعلی بیگی
1
,
معصومه السادات ابطحی
2
,
حمیدرضا مقامی
3
,
رحیم مرادی
4
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی و مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسالمی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران.
2 - 1. استادیار، گروه علوم تربیتی و مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسالمی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسالمی، تهران، ایران.
3 - دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه عالمه طباطبایی، تهران، ایران.
4 - استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش ضمن خدمت, توسعه حرفهای معلمان, یادگیری مادامالعمر, تفکر انتقادی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تدوین بستة آموزش ضمن خدمت نوین و سنجش اثر آن بر پایداری تفکر انتقادی معلمان است. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعهای – کاربردی و از نظر روششناسی یک پژوهش آمیخته است. برای تدوین بستة آموزشی از روش کیفی و تحلیل محتوا با واحد تحلیل کلمه و مضمون استفاده شد. جامعة آماری بخش کیفی هیئتعلمی دانشگاه بودند که نمونهگیری از میان آنها به شکل هدفمند و بر اساس شاخصهای خبرگی انجام شد بر این اساس 12 نفر از خبرگان برای مصاحبه انتخاب شدند. بهمنظور بررسی تأثیر بستة آموزش ضمن خدمت نوین بر پایداری تفکر انتقادی معلمان 24 معلم از یک مدرسه در منطقة 11 به شیوة هدفمند از میان مدارس منطقه 11 شهر تهران انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (12 هر گروه نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 6 جلسة شصتدقیقهای تحت آموزش قرار گرفت. دادههای بهدستآمده از پرسشنامة تفکر انتقادی ریتکس (2003) با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای کیفی پژوهش نشان داد پنجاه و پنج کد معنادار از محتوای تحلیلهای کیفی استخراج شده که نشاندهنده عوامل مؤثر بر آموزشهای ضمن خدمت نوین هستند. یافتههای کمی پژوهش نشان داد بهکارگیری متغیر مستقل مربوط به برنامه آموزشی در حین خدمت جدید، بر دو جزء مهم تفکر نقادانه یعنی تعهد به کمال و خلاقیت تأثیر گذاشته است.نتایج بیانگر آن بود که بسته آموزشی نوین که به معلمان در حین خدمت ارائه شده، تأثیر مثبتی بر افزایش سطوح تعهد و کمالگرایی و خلاقیت داشته است.
