هویت اجتماعی در سرمایه¬گذاری، مدیریت منابع مالی و ارزش¬گذاری توسط سرمایه¬گذاران بالقوه با نظریه نفرین برنده
الموضوعات : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداریعباس رمضان زاده زیدی 1 , علیرضا حیدری 2 , علی بیات 3 , وهاب رستمی 4
1 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نکا، مازندران، ایران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
3 - گروه حسابداری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
4 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور زنجان، زنجان، ایران
الکلمات المفتاحية: نظریه نفرین برنده, هویت اجتماعی, مدیریت منابع مالی, ارزش¬گذاری.,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش بررسی هویت اجتماعی در سرمایهگذاری، مدیریت منابع مالی و ارزشگذاری در بنگاههای اقتصادی توسط سرمایهگذاران بالقوه با نظریه نفرین برنده است. جامعه آماری در بحث رفتاری شامل سرمایهگذاران بالقوه و اساتید دانشگاه و دانشجویان دکتری در رشته حسابداری میباشند و با روش هدفمند 100 نفر بعنوان نمونه انتخاب گردیده است و جامعه آماری در ارزشگذاری شامل شرکتهایی که سال 1400 عرضه اولیه داشتهاند و صنایع غذایی، زراعت، شیمایی و فلزات اساسی به عنوان نمونه انتخاب گردیدهاند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع شبه آزمایشگاهی است. گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و میدانی با ابزار سندکاوی و پرسشنامه صورت گرفته است. در تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از مفروضات دریافتیم که سرمایهگذاران بالقوه با هویت اجتماعی بالا در ارزشگذاری ثأثیر داشته و دچار پدیده نفرین برنده نشدند که ابعاد جمعی فرضیه رد و فردی تأیید شد و هویت اجتماعی بالا در سرمایهگذاران بالقوه باعث کسب بازده سرمایهگذاری و مدیریت منابع مالی میشود. این اولین پژوهشی است که ویژگی رفتاری سرمایهگذاران بالقوه را از نظر هویت اجتماعی در دو بعد جمعی و فردی در کسب بازده سرمایهگذاری، مدیریت منابع مالی برای تشکیل پرتفوی بهینه و ارزشگذاری شرکتها بر اساس رویکرد نفرین برنده بررسی کرده است.
پرندین، کاوه؛ شیرزادی، یاسر؛ حسینی عقدایی، سمیه؛ جمشیدی، طیبه (1402). بررسی ارتباط محافظه¬کاری اجتماعی و افشاگری حسابرسان با تأکید بر نقش تعدیلی شدت اخلاقی. حسابداری مدیریت. 17(60)، 147-167.
رضایی، نرگس، بنی¬مهد، بهمن، حسینی، سید حسین. (1397). تأثیر هویت سازمانی و حرفه¬ای بر تردید حرفه¬ای حسابرس مستقل. دانش حسابرسی. 18 (71). ص: 175-199.
شجیع، رضا؛ کوزه¬چیان، هاشم؛ احسانی، محمد؛ امیری، مجتبی (1391). تأثیر ایدئولوژی بازیکنان حرفه¬ای ایران بر تصمیم-گیری اخلاقی آنان. مطالعات روانشناسی ورزشی. 2، 27-38.
صالحی، تابنده؛ ناظمی، امین (1400). تأثیر پدیده نفرین برنده در نرخشکنی بر تلاش حسابرس در انجام وظایف حسابرسی با استفاده از نظریه بازیها. بررسی¬های حسابداری و حسابرسی. دوره 28. شماره 3. ص: 460-486.
عباسی اصل، مهدی؛ رستمی، محمدرضا؛ مینویی، مهرزاد. (1402). مدل نوسانات بازدهی سهام و سرمایهگذاران درگیر سوگیریهای شناختی ابهام گریزی، آشنا گرایی، خود اسنادی و دیر پذیری. پژوهش¬های مالی و رفتاری در حسابداری. 3(3)، 1-22.
علی فری، ملیحه؛ وکیلی فرد، حمیدرضا؛ بنی¬مهد، بهمن؛ رویایی، رمضانعلی (1395). بررسی نقش تعدیل کنندگی هویت اجتماعی در روابط بین درک مسئولیت اجتماعی واحدهای تجاری و نگرش شغلی حسابداران. حسابداری مدیریت. 36(10)، 93-111.
کفشی، نوشین؛ عبدالباقی، عبدالمجید (1399). ارزیابی نقش توام احساسات سرمایهگذاران و ارزش ویژه برند بر عملکرد کوتاهمدت عرضههای اولیه سهام؛ (شواهدی از بازار سرمایه ایران). دانش مالی تحلیل اوراق بهادار (مطالعات مالی). شماره 45. ص: 111-129.
هریوندی، سعید؛ احمدی، احمد؛ لاری دشت بیاض، محمود. (1402). الگوسازی سوگیری های رفتاری سرمایهگذاران در انتخاب سبد سهام در دوره شیوع اپیدمی کرونا. پژوهش¬های مالی و رفتاری در حسابداری. 3(3)، 69-88.
یوسف¬وند، طاهره؛ جهانشاد، آزیتا (1394). نقش اهرم بر تحلیل پرتفوی سهام با توجه به سلامت مالی شرکت¬ها. حسابداری مدیریت، 8(27)، 37-56.
Abbasi Asl, M., Rostami, M. R., Minoii, M. (2024). The Model of Stock Return Fluctuations and Investors Involved in the Cognitive Biases of Ambiguity Avoidance, Familiarity, Self-documentation, and Procrastination. Financial and Behavioral Researches in Accounting. 3(3), 1-22. (In Persian).
Alex Petkevich and Taufique Samdani (2021). The equilibrium prices of auction IPO securities: Empirical evidence. Journal of Financial Markets. 57, 100629. doi.org/10.1016/j.finmar.2021.100629.
Alifarri, M., Vakilifard, H., Banimahd, B., Royaee, R., (2018). The Moderating Role of Individuals’ Personality Type in the Effect of Social Responsibility Perception on Accountants’ Job Satisfaction and Commitment. Management Accounting, 36 (10), 93-111. (In Persian).
Chui Zi Ong, Rasidah Mohd-Rashid, Kamarun NishamTaufil-Mohd (2020). Do institutional investors drive the IPO Valuation?. Borsa Istanbul Review. Volume 20, Issue 4, December 2020, Pages 307-321.
Dennis K. J. Lin, Lanfeng Kao, Anlin Chen (2010). Winner’s Curse in Initial Public Offering Subscriptions with Investors’ Withdrawal Options. Asia-Pacific Journal of Financial Studies (2010) 39, 3–27. doi:10.1111/j.2041-6156.2009. 00001.x.
Fernandes, Jose, Pena, Juan I. and Benjamin Tabak (2009), Behavior Finance and Estimation Risk in Stochastic Portfolio Optimization, Banco Central Do Brasil, Working Paper No. 184.
George, B. (2003). Authentic Leadership: Rediscovering the Secrets to Creating Lasting Value. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Harivandi, S., Ahmadi, A., Lari Dasht Bayaz, Mahmoud. (2023). Modeling Investor Behavior Patterns in Choosing a Stock Portfolio During the Covid-19 Epidemic. Financial and Behavioral Researches in Accounting. 3(3), 69-88. (In Persian).
Kafshi, N., Abdolbaghi, A. (2020). Evaluating The Simultaneous Role of Investor’s Sentiment and Brand Equity on Short-Term performance of the Initial public Offerings (Evidence from the Iran Capital Market). Financial Knowledge of Securities Analysis, 13(45), 111-129. (In Persian).
Kaustia, M., Knüpfer. S., (2008). Do investors overweight personal experience? evidence from IPO subscriptions. J., Financ 63(6):2679–2702.
Leśniak, A., & Plebankiewicz, E. (2013). Modeling the decision-making process concerning participation in construction bidding. Journal of Management in Engineering, 31(2), 04014032.
Lo, H. C, Wu, R. S, & Kweh, Q. L. (2017). Do Institutional investors reinforce or reduce agency problems? Earnings management and the post-IPO performance. International Review of Financial Analysis. 52, 62-76.
Margarita Baltakienė, Kęstutis Baltakys, Juho Kanniainen, Dino Pedreschi, Fabrizio Lillo (2019). Clusters of investors around initial public offering. Palgrave Communications. doi.org/10.1057/s41599-019-0342-6.
Obermire, K. M. (2016). Audit committee members' social identities and corporate governance roles (Doctoral dissertation, The University of Wisconsin-Madison).
parandin, k., shirzadi, y., Hosseini Aghdaei, S., jamshidi, T., (2024). Examining the relationship between social conservatism and auditors' Whistle-blowing with emphasis on the moderating role of moral intensity. Management Accounting. 17 (60), 147-167. (In Persian).
Ranganathan S, Kivelä M, Kanniainen. J., (2018). Dynamics of investor spanning trees around dot-com bubble. PLoS One 13(6): e0198807.
Rezaiee, N., Banimahd, B., and Hosseiny, H, (2018). The Impact of Organizational and Professional Identity on Professional Audit Doubt, Journal of Audit knowledge, 71(2): 175-199. (In Persian).
Rob Bauer and Paul Smeets (2015). Social identification and investment decisions. Journal of Economic Behavior & Organization. Volume 117, 2015, 121-134. doi.org/10.1016/j.jebo.2015.06.006.
Salehi, T., & Nazemi, A. (2021). The Effect of the Winner's Curse Phenomenon in Low Balling on the Auditor's Effort in Performing the Audit Tasks Using Game Theory. Accounting and Auditing Review, 28(3), 460-486. doi: 10.22059/acctgrev.2021.317347.1008501. (In Persian).
Shaji R, Kozehchian H, Ehsani M, Amiri M. (2012). The effect of the ideology of Iranian professional soccer players on their ethical decisions. Sports Psychology Studies; 2: 27-38. (In Persian).
Thi Nha Truc Phan, Philippe Bertrand, Hong Hai Phan, Xuan Vinh Vo (2021). The role of investor behavior in emerging stock markets: Evidence from Vietnam. The Quarterly Review of Economics and Finance.87, 367-376.
Wilson, R. (2018). Auditor Expertise, Jurors' Social Identities and Evaluations of Auditor Negligence. Journal of Accounting and Finance, 18(3), 46-60.
Yosefvand, T., Azita J., (2016). The role of leverage on a portfolio of stocks due to the financial health of companies. Management accounting, 8(27), 37-56. (In Persian).
Takashi, Kaneko., Petway, Richard, H. (2003). Auctons Versus Book Building of Japanese IPOs. Pacific-Basin Finance Journal. 11(4), 439-462.
Alan, Blankley., Jason, MacGregor., Michael J. Mowchan (2021). Bidding on new audit clients: Avoiding the winner’s curse. Business Horizons. 64(1), 107-117.
Jery, L. Mumpower (1991). Risk, Ambiguity, Insurance, and the Winner's Curse. Risk Analysis. 11(3), 519-522.