تحلیل نشانهشناختی فیلم سینمایی موقعیت مهدی
الموضوعات :طاهر پورمحمد 1 , ایرج محمودی 2
1 - کارشناسی ارشد گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد میاندوآب، دانشگاه آزاد اسلامی، میاندوآب، ایران
الکلمات المفتاحية: نشانهشناسی, دفاع مقدس, فیلم سینمایی, موقعیت مهدی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل نشانهشناسی و چگونگی کارکرد آن بر اساس فیلم سینمایی جایگاه مهدی ساخته هادی حجازی فر میپردازد. روش نشانه شناختی این پژوهش بر اساس روش جان فیسک در سه سطح توصیفی (کدهای اجتماعی)، بازنمایی (کدهای فنی) و ایدئولوژیک (کدهای ایدئولوژیک) است. در این راستا، فیلم جایگاه مهدی که یکی از تولیدات سینمای ایران در سال 1400 بود به زوایای مختلف درباره یکی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفته است. در این فیلم ردپای شناخت کافی فیلمساز از تمامی ابعاد زندگی شخصیت فیلم مشخص است که استفاده از تکنولوژی مورد نیاز برای ساخت فیلم و سواد هنری خود کارگردان در شرایط فعلی و همچنین با کمک عوامل تولید یک فیلم از جمله؛ بازیگران، فیلمبردار، آهنگساز، تدوینگر، طراح صحنه، فیلمنامه نویس، عوامل دیگر و همچنین با استفاده از جزئیات دقیق مکان و زمان به راحتی می تواند ابعاد مختلف شخصیت شهید مهدی باکری را معرفی کند. بر اساس نشانه شناسی جان فیسک و تحلیل بازنمایی یا کدهای فنی 6 سکانس، به این نتیجه می رسد که فیلم درباره یک فرمانده دفاع مقدس است که در روابط خانوادگی، افکار، در دفاع از وطن تا پای جان ایستاده است. با بازنمایی این گونه آثار می توان نتیجه گرفت که ساخت فیلمی با موضوع فرماندهان و شخصیت های تاثیرگذار در دوران هشت سال دفاع مقدس عاملی موثر در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل های کنونی است.
Alan Casier, Dennis Donito, William Herman, (1981), Principles of Film Criticism, translated by Jamal Haj Agha Mohammad, printed (electronic 2011).#
Stemm, Robert (2003), Introduction to Film Theory, translated by Ehsan Norouzi, Tehran: Soure Mehr Publications.#
Eco, Umberto. (2009), Levels of Analysis of Cinema Codes, from the book: Constructivism, Semiotics of Cinema.#
Barthes, Roland (1996), The Myth of Today, translated by Shirin Dokht Daghiqian, Markaz, Tehran.#
Jarvi, Y. C. (2000), The General Relationship of Cinema with the Sociology of Media, Azam Ravdrad, Farabi Cinema Quarterly, No. 38.#
Jinker, William, (2002), Film Literature, the Place of Cinema in the Humanities, translated by Mohammad Naghi Ahmadian and Shahla Hakimian, Tehran: Soroush Publications.#
Chandler, Daniel. (1400), Fundamentals of Semiotics, translated by Mehdi Parsa, Tehran: Soure Mehr Publishing Company.#
Hajhosseini, Mohammad, (2016), Comparative Study of Religious Values in Iranian Cinema of the 1960s and 1980s[In Persion].#
Dandis, Donis A.: (2010) Basics of Visual Literacy, translated by Masoud Sepehr, 23rd edition, Radio and Television Publications.#
Dansi, Marcel (2008) Semiotics of Media, translated by Goodarz Mirani and Behzad Doran, Tehran: Chapar Publications, Anise Nama.#
Dahlgren, Peter, (2001), Television and the Public Sphere, translated by Mehdi Shafqat, Tehran: Soroush.#
Sajoudi, Farzan. (2011) Applied Semiotics, Tehran: Alam Publishing.#
Saussure, Ferdinand (2003), Course in General Linguistics, translated by Kourosh Safavi, Tehran: Hermes.#
Sharbat, Mojtaba, Morad Piri, Hadi: (2018), Introduction to the Sciences and Education of Sacred Defense, Tehran, Sacred Defense Sciences and Education Research Institute.[In Persion]#
Alavi Tabatabaei, Abolhassan (1987), Characteristics of the Promised War Cinema in Iran, Film Monthly, No. 55.#
Fisk, John. (2001), "Culture and Television" Translated by Mojgan Boroumand, Arghanun Magazine, Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance Publications, No. 19.#
Fisk, John. (2009), Introduction to Communication Studies, Translated by Mehdi Ghobraei, Tehran: Media Studies and Development Office Publications Translated by Alaeddin Tabatabaei, Hermes Publications.#
Phillips, William H. (2009), Introduction to Film, Translated by Fattah Mohammadi, Tehran: Farabi Cinema Foundation.#
Caller, Jonathan (1990), Ferdinand de Saussure, translated by Kourosh Safavi, Hermes, Tehran
Goldar, Zohreh, Masoudi, Mojmadali and Eskandari, Mohammad (1990) Representation of the Eight-Year Iran-Iraq War in the Cinematic Works of Mohammad Ali Bashe Ahangar. Year 6. Issue 2. .[In Persion]#
Mohammadi Pashak, Mohammad Reza. (1997) Companion to Your Memory, Tehran: Publications of the Congress of Commemoration of the Martyr Generals of the Revolutionary Guard and 36,000 Martyrs of Tehran Province. .[In Persion]#
Nader Nejad, Fatemeh. (2017), Semiotic Analysis of the Status of Girls in Iranian Cinema. .[In Persion]#
Nichols, Bill. (2013) Constructivism and Semiotics of Cinema; translated by Alaeddin Tabatabaei, Tehran: Hermes Publications.#
Woollen, Peter (1989) Signs and Meaning in Cinema. Tehran: Soroush Publications.#
Hall, Stuart, (2008), Excerpts from the Act of Representation, taken from Shaghasemi, Ehsan, Communication Theories: Critical Concepts in Cultural and Media Studies, Tehran, Institute for Cultural and Social Studies.#