بررسی تأثیر استفاده از نرم¬افزارهای تخصصی بر ارتقاء مهارت¬های مدل¬سازی و خلاقیت دانشجویان در درس مقدمات طراحی معماری (3)
الموضوعات :بابک مطیعی 1 , عباس صداقتی 2 , آرش محمدی فلاح 3
1 - استادیارگروه معماری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاداسلامی، ارومیه، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3 - استادیار گروه معماری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش معماری, طراحی, نرم افزارهای تخصصی, مهارت¬های مدل¬سازی, خلاقیت,
ملخص المقالة :
خلاقيت از فاکتورهای بسیار تأثیرگذار در آموزش معماري بوده و مهمترين ابزار در افزايش قدرت طراح در فرآيند طراحي معماري میباشد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از نرمافزارهای تخصصی بر ارتقاء مهارتهای مدلسازی و خلاقیت دانشجویان میباشد. این پژوهش از نظر هدف كاربردي و از نظر روش از نوع توصیفی-تحلیلی و علي-مقايسهاي ميباشد. جامعه آماري دو گروه 30 نفره از دانشجويان معماري در درس مقدمات طراحی معماری (3) در نظر گرفته شد. طراحی در یک گروه با استفاده از نرمافزارهای تخصصی و طراحی در گروه دیگر با استفاده از مدلسازی حجمی و ترسیمهای دستی انجام گرديد. در این پژوهش از آزمون t برای گروههای مستقل و آزمون میانگین برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده گردید. بر اساس دادههای آماری مقدار P_value برای خلاقیت 0.001 و برای مدلسازی برابر 0.000 محاسبه شد که میتوان نتیجه گرفت که در سطح خطای 5% ، میانگینهای دو روش نرمافزاری و دست آزاد دارای تفاوت معناداری هستند. همچنین مقدار همبستگی بین خلاقیت و مدلسازی در شیوه نرمافزارمحور و دست آزادمحور معنادار بوده و مثبت بودن ضرایب گویای وجود ارتباط مستقیم بین دو متغیر است. نتایج حاکی از این میباشد که استفاده از نرمافزارهای معماری در فرآیند طراحی به دلیل دقت بالای ترسیمی و قابلیت بالای ویرایش بر روی طرح باعث ارتقاء مهارتهای مدلسازی و خلاقیت دانشجویان در درس مقدمات طراحی میگردد.
- عسگری، علی، نصیر سلامی، سید محمدرضا، سلطان زاده، حسین و هاشم¬نژاد شیرازی، هاشم. (1398). واکاوی اولویتهای مهارتی نظام آموزشی دوره کارشناسی معماری (مقایسه تطبیقی در ده دانشکده معماری تراز اول ایران و جهان). معماری و شهرسازی آرمان شهر، 12(29)، 125-140.
- قاسمی، احمدرضا و شهریاری فرد، آذین. (1395). شناسایی و اولویتبندی شاخصهای دخیل بر کیفیت آموزش الکترونیک. فناوری آموزش، 10(3)، 207-218.
- وهابی، سیده هورناز و حجت، عیسی. (1401). امکان سنجی استفاده از دلالتهای تربیتی سازندهگرایی در قالب نقد هدایتگر در آموزش دروس پایه طراحی معماری. نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی، 27(1), 35-50.
- Afacan, Y. (2014). Blended learning for non-studio courses: Interior architecture student experiences. Procedia-social and behavioral sciences. 116, 1599-1603. - Amin, A., Rehman, M., Basri, S., Capretz, L. F., Goraya, M. A. S., & Akbar, R. (2023). The Impact of Stressors on the Relationship Between Personality Traits, Knowledge Collection Behaviour and Programmer Creativity Intention in Software Engineering. Information and Software Technology, 107288. - Darwish, M, Kamel S., & Assem A. (2023). Extended reality for enhancing spatial ability in architecture design education. Ain Shams Engineering Journal. 14(6): 1-13. - Doehne, M., & Rost, K. (2021). Long waves in the geography of innovation: The rise and decline of regional clusters of creativity over time. Research Policy, 50(9), 104298. - Dua S., & Chahal K. (2014). Scenario of architectural education in India. Journal of the Institution of Engineers (India): Series A. 95(3), 185-194. - Fakhry, M., Kamel, I., & Abdelaal, A. (2021). CAD using preference compared to hand drafting in architectural working drawings coursework. Ain Shams Engineering Journal, 12(3), 3331-3338. - El-Latif, M. A., Al-Hagla, K. S., & Hasan, A. (2020). Overview on the criticism process in architecture pedagogy. Alexandria Engineering Journal, 59(2), 753-762. - Frith, E., & Loprinzi, P. D. (2020). Exercise, cognitive creativity, and dementia. In Diagnosis and Management in Dementia (pp. 827-842). Academic Press. - Gajdzik, B., & Wolniak, R. (2022). Smart production workers in terms of creativity and innovation: The implication for open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(2), 68. - Ghonim, M., & N, Eweda. (2018). Investigating elective courses in architectural education, Front. Archit. Res, 7, 235–256. - Hemdan, J. T., Taha, D. S., & Cherif, I. A. (2023). Relationship between personality types and creativity: A study on novice architecture students. Alexandria Engineering Journal, 65, 847-857 - Horikami, A., & Takahashi, K. (2022). The Tripartite Thinking Model of Creativity. Thinking Skills and Creativity, 44, 101026. - Hossain, S., & Zaman, K. (2022). Introducing BIM in outcome based curriculum in undergraduate program of architecture: Based on students perception and lecture-lab combination. Social Sciences & Humanities Open. 6(1), 100301. - Loh, K. K., & Lim, S. W. H. (2020). Positive associations between media multitasking and creativity. Computers in Human Behavior Reports, 1, 100015. - Mahdi, D. S., Ahmed, M. A., & Rasheed, F. H. (2021). The role of job satisfaction in developing administrative performance and creativity: An empirical study in Iraq. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(6), 465-473. - McDonnell, J. (2016). Scaffolding practices: A study of design practitioner engagement in design education. Design Studies.45, 9-29. - Mohammed, M., & Elbelkasy, M. (2016). Digital modeling as a design tool in architecture studios. 13th conference in learning and technology (L&T): 2016 April 10-11: Jeddah, Saudi Arabia. - Özeren, Ö., Özeren, E. B., TOP, S. M., & Qurraie, B. S. (2023). Learning-by-Doing Using 3D Printers: Digital Fabrication Studio Experience in Architectural Education. Journal of Engineering Research, 100135. - Priya, R., Shabitha, P., & Radhakrishnan, S. (2020). Collaborative and participatory design approach in architectural design studios. Social Sciences & Humanities Open. 2(1), 1-12. - Soliman, S., Taha, D., & El Sayad, Z. (2019). Architectural education in the digital age: Computer applications: Between academia and practice. Alexandria Engineering Journal, 58(2), 809-818. - Vo, H., & Asojo, A. (2021). Feedback in interior design studio and students’ creativity. Journal of Creativity, 31, 100009.