شناسایی اهداف و محتوای برنامه درسی تربیت اخلاقی دوره دوم متوسطه براساس اندیشههای خواجه نصیرالدین طوسی
الموضوعات :محمدمهدی نادری 1 , مهشید قاضی محسنی 2 , علی اصغر بیانی 3 , حسن صائمی 4 , مریم صفری 5
1 - استادیار گروه فلسفه، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
2 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
4 - گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
5 - گروه علوم تربیتی ، واحدآزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر ، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, تربیت اخلاقی, خواجه نصیرالدین طوسی, اهداف تأدیبی.,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف شناخت اهداف و محتوای برنامه درسی تربیت اخلاقی برای دانشآموزان مقطع متوسطه دوره دوم براساس اندیشههای امام خواجه نصیرالدین طوسی انجام شد. تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام کار کیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری تحقیق کتابهای ترجمه شده خواجه نصیرالدین طوسی و مقالات که در این زمینه دربازه زمانی 1395-1402 به چاپ رسیده است بود. حجم نمونه تا اشباع مفهومی ادامه داشت و روایی دادهها از طریق سهسویه سازی دادهها و پایائی از ضریب توافق 74/0 به دست آمد و ابزار تحقیق فیش برداری بود. یافتههای تحقیق نشان داد اهداف تأدیبی، اهداف تفهیمی، اهداف آموزشی (تعلیمی) مهمترین اهداف تعلیم و تربیت اخلاقی از نظرخواجه نصیرالدین طوسی است. محتوای درسی مبتنی بر نظر خواجه نصیرالدین طوسی شامل شناخت و آموزش فضائل (مکارم اخلاق)، شناسایی عیوب (از بین بردن رذائل) و تدبیر اولاد است. درنتیجه میتوان گفت استفاده از این برنامه درسی در بهبود محیطهای آموزشی و ارتقای ارزشهای اخلاقی دانشآموزان نقش دارد.
