طراحی الگوی بهینه نیازسنجی دورههای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان در استان آذربایجان شرقی
الموضوعات : dd
حسین مرسلی
1
,
یعقوب علوی متین
2
,
سلیمان ایران زاده
3
1 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت،اقتصاد و حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز،ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت،اقتصاد و حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز،ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش ضمن خدمت, نیازسنجی, فرهنگیان, تحلیل مضمون, مدلسازی, آموزشوپرورش,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگویی بهینه برای نیازسنجی دورههای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان استان آذربایجان شرقی انجام شده است. این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی و حرفهای معلمان بهعنوان عوامل کلیدی در بهبود کیفیت آموزشی میپردازد. روش تحقیق کیفی و با تحلیل مضمون انجام شد و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان آموزشی گردآوری و با نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. مدل نهایی در آن 9 بُعد اصلی شامل مدیریت و رهبری، مهارتی، اجتماعی، اداری و مالی، آموزشی و فرهنگی، شایستگی، تربیتی و پرورشی، دانش و تخصص، و روانشناختی در قالب الگوی نهایی طراحی شد.
طرح بحث به اولویتبندی این ابعاد میپردازد؛ نتایج نشان داد که ابعاد آموزشی و فرهنگی (18.11٪) و اداری و مالی (15.75٪) بیشترین اولویت را دارند، در حالی که بُعد مهارتی (5.12٪) کمترین اولویت را داراست. مدل نهایی به عنوان چارچوبی عملی برای بهبود برنامهریزی و اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان قابل استفاده است.
