ساخت و اعتباریابی سیاهه توسعه حرفه¬ای مدیران آموزش مبتنی بر فرهنگ دیجیتال
الموضوعات :شهناز محققیان 1 , محمد علی نادی 2 , فریبا کریمی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - استاد گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: توسعه حرفه¬ای, فرهنگ دیجیتال, مدیران آموزش, سازمان¬های صنعتی, اعتباریابی,
ملخص المقالة :
اعتباریابی به عنوان ابزار تضمین کیفیت و عاملی برای ارزیابی الگوی توسعه حرفه ای مدیران آموزش در سازمانهای صنعتی مبتنی بر فرهنگ دیجیتال معرفی شده است. بر این اساس این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی سیاهه توسعه حرفهای مدیران آموزش در سازمانهای صنعتی با تأکید بر فرهنگ دیجیتال انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی - استنباطی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران آموزش در واحدهای صنعتی کشور بود که بر اساس فرمول (Godden, 2004) تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تعیین و به روش نمونهگیری خوشهای مشخص و سیاهه به صورت تصادفی توزیع شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد. در ادامه از آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی و آزمون فریدمن به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و نرم افزارهای اس پی اس اس و آموس استفاده گردید. بر اساس نتایج آزمون تحلیل عاملی تأییدی الگوی اعتبار یابی توسعه حرفهای مدیران آموزش مبتنی بر فرهنگ دیجیتال، عوامل علی منجر به انتخاب راهبرد میشود که به پیامدهایی در حوزههای مختلف میانجامد. در این میان عوامل زمینهای و عوامل مداخلهگر نیز بر انتخاب راهبرد نهایی تأثیرگذار هستند. همچنین بر اساس نتایج آزمون فریدمن، تفاوت معنیداری بین رتبههای مولفههای سازنده این الگو وجود دارد. الگوی ارائه شده از برازش و اعتبار مناسبی برخوردار است و میتوان از آن جهت ارزیابی توسعه حرفهای مدیران آموزش مبتنی بر فرهنگ دیجیتال استفاده کرد.
Banit, O. (2017). The influence of external and internal factors on forming the system of managers' professional development at transnational corporations in Poland. Comparative Professional Pedagogy; 7(3): 62-69. DOI: 10.1515/rpp-2017-0037
Bondar, I; Gumenyuk, T; Horban, Y; Karakoz, O & Chaikovska, O. (2020). Distance e-learning in the system of professional development of corporation managers: challenges of COVID-19. Journal of Education and e-Le, arning Research; 7(4): 456-463. DOI: 10.20448/journal.509.2020.74.456.463
Borg, S. (2018). Evaluating the Impact of Professional Development. RELC. 49(2): 195–216. https://doi.org/10.1177/0033688218784371
Cathala, X; Ocho, O.N; Moorley, C & Watts, P.N. (2021). Demographic profiling of Caribbean and United Kingdom student nurses' use of social media for professional development. Journal of Professional Nursing; 37(6): 1036-1043. Doi:10.1016/j.profnurs.2021.08.01
Dubey, R., Gunasekaran, A., Childe, S.J., Roubaud, D., Fosso Wamba, S., Giannakis, M. (2019). Examining the effect of external pressures and organizational culture on shaping performance measurement systems (PMS) for sustainability benchmarking: Some empirical findings. International Journal of Production Economics. DOI: 10.1016/j.ijpe.2017.06.029
GhelichKhani, M, Y Samadi Moghadam, Y, Fathi Hafashjani, K. (2021). Identifying Main Dimensions of Digital Transformation Maturity at Industrial Organizations through Systematic Literature Review. 8 (4): 11-47. (In Persian)
Godden, B. (2004). Sample Size Formulas. Journal of Statistics, 3, 66
. Haj Khazemeh, M, Abili, kh, Pourkrimi, J. (2021). Designing and explaining the professional development model for managers of Tehran University educational groups Based on lean approach. Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources. 8 (28): 91-114. (In Persian)
Henderikx, M & Stoffers, J. (2023). Frontiers in psychology 01 frontiersin.org digital transformation and middle managers’ leadership skills and behavior: a group concept mapping approach. Psychol. 14:1147002
Hernandez-de-Menendez, M., Morales-Menendez, R., Escobar, C. A., & McGovern, M. (2020). Competencies for industry 4.0. International Journal on Interactive
Hinterhuber, A. & Nilles, M. (2021). Digital transformation, the Holy Grail and the disruption of business models, Business Horizons, https://doi.org/10.1016/j.bushor.2021.02.042
. Hosseini, S.M; Ghourchian, N.GH; Jafari, P. (2021). A Model for the Professional Development of Managers. Journal of Resource Management in Police, 9(3): 289-316. (In Persian)
Javanak Liavali, M, Abili Kh, Porkarimi, J, Soltani Arabshahi, SK. (2017). Providing a Pattern of Professional Development of Clinical Department Chairs: A Case of State Universities of Medical Sciences in Tehran. Educ Strategy Med Sci. 10 (3): 202-218. (In Persian)
Kane, G.C., Palmer, D., Phillips, N., Kiron, D., Buckley, N., (2015). Strategy, Not technology, Strategic Management, 23(1): 29-35
. Kwiotkowska, A., Wolniak, R., Gajdzik, B., & Gębczyńska, M. (2022). Configurational Paths of Leadership Competency Shortages and 4.0 Leadership Effectiveness: An fs/QCA Study. Sustainability, 14(5): 2795. https://doi.org/10.3390/su14052795
Lassoued, K; Awad, A & Ben Guirat. (2020). the impact of managerial empowerment on problem solving and decision making skills: the case Of Abu Dhabi University. Management Science Letters, 10: 769-780
. Lewnes, A. (2020). Commentary: The Future of Marketing Is Agile. Journal of Marketing, 85(1): 64-67. DOI: 10.1177/0022242920972022
Lianto, B., Dachyar, M. & Soemardi, T. P. (2018). Continuous innovation: A literature review and future perspective. International Journal on Advanced Science, Engineering and Information Technology, 8(3), 771. Doi:10.18517/ijaseit.8.3.4359
. Martínez-Caro, E., Cegarra-Navarro, J. G., & Alfonso-Ruiz, F. J. (2020). Digital technologies and firm performance: The role of digital organisational culture. Technological Forecasting and Social Change, 154(C). DOI: 10.1016/j.techfore.2020.119962
Mohagheghoian, SH, Nadi, M.A, Karimi, F. (2024). Provide a Model for the Professional Development of Education Managers In industrial organizations with Emphasis on Digital culture. Journal of New Approaches in Educational Adminstration, Accepted Manuscript Available Online from 20 August 2024. (In Persian)
Mohagheghoian, SH. (2024). Developing the Model for the Professional Development of Education Managers in the Field of Industry, with Emphasis on Digital Culture. PhD thesis of Isfahan Islamic Azad University. (In Persian)
Mokhtari karchagan, M, salami, S. (2023). The Effect of Job Self-Efficacy on Professional Development and Innovative Work Behaviors with the Mediating Role of Work vitality of Primary Teachers in Abadan. Journal of New Approaches in Educational Administration, Journal of New Approaches in Educational Adminstration; 14(3):63-77. (In Persian)
Moradi, L, Zarei, R, Amirianzadeh, M, Shahamat, N. (2023). Identify the components of teachers' professional development. Journal of New Approaches in Educational Adminstration; 14(3):12-24. (In Persian)
Nawaf Al Homud, N. (2020). Managerial empowerment and its impact on managerial creativity: an empirical study in greater Amman municipality. International Journal of Business and Management, 15(10): 32-40
. Riemann, T., Kreb, A., Roth, L. (2020). Agile Implementation of Virtual Reality in Learning Factories, Elsevier, Procedia Manufacturing, 45, 1-6. DOI: 10.1016/j.promfg.2020.04.029
Sahranavard nashtifan Y, ebrahimi S, Gholami, B. (2023). Designing a professional development model for managers with a data-based approach: Qualitative research in education. Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources. 39(10): 39-78. (In Persian)
Shami Zanjani, M. (2019). Digital human resources, digital culture. Available at: http://shamizanjani.ir. (In Persian)
Shami Zanjani, M. (2021). Major characteristics of a digital leader. https://shamizanjani.ir (In Persian)
Shawcross, M.C. (2023). Preferred Professional Development Methods for Health Science Librarians. Hospital Librarianship, 23(4): 225-241. DOI: 10.1080/15323269.2023.226291
Yousefi, A., Maleki Avarsin, S., & Talebi, B. (2020). Designing a Professional Development Model for Primary School Principals in Horizon 1404 with a Data Theory-Based Approach. Management on Organizations; 9 (1): 13-51. (In Persian)
Zeggelaar, A., Vermeulen, M., & Jochems, W. (2022). Evaluating effective professional development. Professional Development in Education. 48 (5): 806-826. https://doi.org/10.1080/19415257.2020.1744686