طراحی و اعتبار سنجی الگوی خانواده متعالی با تأکید بر سرمایه فرهنگی و روان شناختی
الموضوعات : مطالعات میان فرهنگیفضل الله جعفری 1 , زهرا زین الدینی میمند 2 , میترا کامیابی 3 , علیرضا منظری توکلی 4
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی ،واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
2 - دانشیار، گروه روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاداسلامی، کرمان، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی،واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمان، ایران.
4 - استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتبارسنجی, خانواده متعالی, سرمایه فرهنگی, سرمایه روانشناختی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار سنجی الگویی خانواده متعالی با تاکید بر سرمایه فرهنگی و روانشناختی در خانواده فرهنگیان کرمان انجام شد. طرح پژوهش از نظر هدف،کاربردی و از نظر روش، همبستگی است. روش این تحقیق بهصورت کمی و کیفی از نوع روش آمیخته با راهبرد اکتشافی بوده است. در بخش کیفی روش دلفی و در بخش کمی توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه مورد بررسی در قسمت کیفی اساتید دانشگاه و صاحبنظران کشوری و مشاوران بود. نمونه آماری بخش کیفی پس از اشباع نظری 30 نفر و در بخش کمی 384 نفر بوده اند که با روش نمونه گیری هدفمند در بخش کیفی و خوشه ای چندمرحله ای در بخش کمی انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات در مرحله کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در مرحله کمی پرسشنامه سرمایه فرهنگی بوردیو (1990) و سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری و از نرمافزارهای Amos نسخه 24 و SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج حاصل از برازش مدل مفهومی تحقیق نشان داد الگوی ترسیم شده از برازش قابل قبول برخوردار است. در بخش کمی سرمایه فرهنگی، سرمایه روانشناختی به ترتیب تأثیر مثبت و معنیداری بر خانواده متعالی به میزان 0/44 و0/48 داشتند و اثر کل سرمایه فرهنگی و سرمایه روانشناختی بر خانواده متعالی 0/29 بوده است (0/05= p). طراحی الگوی خانواده متعالی با تاکید بر سرمایه فرهنگی و روانشناختی، میتواند راهنمای جامع جهت محققان این حوزه باشد.
Afshar Kohan, J., Balali, I., & Sadri, A. (2021). Investigating the Mechanism of the Effects of Cultural and Economic Capital of Couples on Family Stability. Journal Of Social Sciences, 18(1), 58-29.
Ajam, A. A., davari, S. (2018). The Relationship between Psychological Capital and Academic Welfare of Students of Nursing Faculty of Gonabad University of Medical Sciences. Iranian Nursing Scientific Association, 4 (4), 53-58.
An, W., & Western, B. (2019). Social capital in the creation of cultural capital: Family structure, neighborhood cohesion, and extracurricular participation. Social science research, 81, 192-208.
Asbari, M., Prasetya, A. B., Santoso, P. B., & Purwanto, A. (2021). From creativity to innovation: The role of female employees’ psychological capital. International Journal of Social and Management Studies, 2(2), 66-77.
Barnard, M. (2022). Cultural capital in non-white majority schools: a critical exploration of cultural ethos and pedagogy. Critical Studies in Education, 63(3), 387-402.
Dirzyte, A., & Patapas, A. (2022). Positive Organizational Practices, Life Satisfaction, and Psychological Capital in the Public and Private Sectors. Sustainability, 14 (2), 488-497.
Farhadi, S., & GHolam Nazari, H. (2021). The prediction of the psychological burden of Corona-virus on women in the family during the quarantine: The role of problem-solving styles and psychological capital. Journal of Applied Family Therapy, 2(1), 46-64.
Ghadimi Nouran, M., & Younesi, J. (2016). Construction and Validation the Psychological Capital Scale and its relation to Psychological Well-being. Quarterly of Educational Measurement, 7(25), 159-186.
Goudarzi, M., & Rezaie, S. (2022). The effectiveness of Iranian Islamic lifestyle on cohesion, marital satisfaction and family mental health Staff of Kermanshah University of Medical Sciences in the Corona crisis. Islamic-Iranian Family Studies Journal, 1(2), 56-71.
Hoseiny, M., Mahmoodi, A., & Maredpour, A. (2019). Survey Relationship of Psychological Capital with Marital Intimacy of Married Students the Mediating Role of Social Welfare. Armaghane-danesh, 24(3), 388-400.
Huang, S. S., Yu, Z., Shao, Y., Yu, M., & Li, Z. (2020). Relative effects of human capital, social capital and psychological capital on hotel employees’ job performance. International journal of contemporary hospitality management.
Jo’rayevna, K. M. (2022). A Healthy Child is the Key to a Happy Family. Miasto Przyszłości, 24, 374-376.
Koranian, F., Arefi, M., & Amiri, H. (2021). A comparison of the effectiveness of Bowenian family therapy and acceptance and commitment based therapy on differentiation of mothers with one child. Islamic- Iranian Family Studies Journal, 1 (4), 31-44.
Mofradnejad, N., & Monadi, M. (2020). The relationship of psychological capital and cultural capital with domestic violence in married women.
Mokhtari, M., Ahmadi, S., & Hojjatinia, M. (2016). Investigating Marital Satisfaction of Women and its Relationship with Couples' Cultural Capital. Journal of Family Research, 12(4), 555-574.
Richards, B. N. (2022). Help-seeking behaviors as cultural capital: Cultural guides and the transition from high school to college among low-income first generation students. Social Problems, 69(1), 241-260.
Rezaei, M., Hoveida, R., & Samavatian, H. (2015). Concept of psychological empowerment and its relationship with psychological capital among teachers. New Educational Approaches , 10(1), 67-82.
Saei, A., Tashvigh, F., & Rezaee, M. (2015). Studying the relationship between family, school and student cultural capital Academic success of pre-university Meraks female students. Social Sciences, 22(69), 258-293.
Salehi Amiri, R. (2007). Concepts and cultural theories. Tehran: Phoenix Publication. 64-59.
Smith, R., Spaaij, R., & McDonald, B. (2019). Migrant integration and cultural capital in the context of sport and physical activity: A systematic review. Journal of International Migration and Integration, 20(3), 851-868.
Wirawan, H., Jufri, M., & Saman, A. (2020). The effect of authentic leadership and psychological capital on work engagement: the mediating role of job satisfaction. Leadership & Organization Development Journal.
Wu, Q., Parker, M. L., McWey, L. M., & Ledermann, T. (2021). Couple satisfaction, depressive symptoms, and the therapeutic alliance: A systemic perspective. Family process, 60(2), 393-408.
Zaghian, I., & Zaraeei, H. (2021). The role of the Islamic family lifestyle in the realization of the Iranian Islamic model of progress. Islamic- Iranian Family Studies Journal, 1(4), 1-18.
Zeng, K., Li, Y., & Yang, R. (2022). The mediation role of psychological capital between family relationship and antenatal depressive symptoms among women with advanced maternal age: a cross sectional study. BMC Pregnancy and Childbirth, 22(1), 1-9.
Zoghi, L., Fatholahzadeh, M., & Solgi, M. (2022). Exploring the Effect of lived experience of the Iranian-Islamic lifestyle on the emotional atmosphere of the family from the perspective of young married women. Islamic-Iranian Family Studies Journal, 1(4), 42-57. (Persian).