مدل سازی ساختاری-تفسیری عوامل مؤثر برکسبوکارهای دانش بنیان برای اقشار نیازمند
الموضوعات :محسن غلامرضایی نژاد 1 , محمد ضیاالدینی 2 , مصطفی هادوینژاد 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران
الکلمات المفتاحية: کسبوکار, کسبوکارهای دانش بنیان, اقشار نیازمند و محروم, الگوی مناسب کسب و کارهای دانش بنیان,
ملخص المقالة :
کسبوکار دانش بنیان مبتنی بر نشر و اشاعه و استفاده از اطلاعات، علم، خرد و دانش و نیز خلق آن است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کسبوکارهای دانش بنیان برای اقشار نیازمند می باشد، از آنجا كه ارائه مدل ساختاری-تفسیری برای شناسایی عوامل موثر بر کسب و کارهای دانش بنیان برای اقشار نیازمند مدنظر این پژوهش بود، لذا راهبرد نظریه داده بنیاد انتخاب شد تا با این مطلوب سازگاری داشته باشد. بهمنظور جمعآوری دادههای مورد نیاز مصاحبه عمیق با 12 نفر از اساتید و خبرگان انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیلی مدلسازی ساختاری- تفسیری (ISM)روابط بین ابعاد و شاخصهای الگو تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شد؛ در نهایت با استفاده از تحلیل MICMAC نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شد. نتایج نشان می دهد که بیشترین تأثیرات مربوط به " بیکاری پنهان و آشکار اقشار نیازمند" ، " فقدان خود اشتغالی اقشار نیازمند" ، " حمایت دولت از کسب و کارهای دانش بنیان با رویکرد حمایت از اقشار نیازمند"،" هوشمندی فضای کسب و کار برای اقشار نیازمند " و " ساختار حقوقی حاکم بر کسب و کارهای دانش بنیان " ،کمترین نفوذ مربوط به " رویکرد علمی و دانشی در همه ابعاد و مراحل کسب و کار " می باشد، نتایج تحقیق نشان داد کسبوکارهاي دانشبنیان نقش مهمی در اثربخشی تولید، تبلور دانش در محصولات و خدمات جدید، ارتقاء سطح اقتصاد و رفاه و تولید ثروت و ارزش افزوده در یک جامعه ایفا میکنند.
1. درودی، هما و بهمن جوان و فرهاد جوان . (۱۳۹۸). تحلیل اثرات اعتبارات خرد بانک کشاورزی در توسعه روستایی با تاکید بر بخش کشاورزی مورد مطالعه: شهرستان رضوان¬شهر، پنجمین همایش بین المللی علوم و تکنولوژی با رویکرد توسعه پایدار، شیراز، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار
. 2. خیاطیان یزدی، محمد صادق، الیاسی، مهدی، طباطباییان، سید حبیب اله. (1395). الگوی پایداری شرکت های دانش بنیان در ایران. سیاست علم و فناوری، 9 (2)، 49-62
. 3. ثقفی، فاطمه و حدادی، جواد. (1397). ارائه مدل سنجش تأثیر خدمات پارکهای علم و فناوری بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانشبنیان مستقر در آنها. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 6 (2)، 127-101
. 4. پاکنیت، مریم، انصاری، رضا و شاهین، آرش. (1395). تحلیل تأثیر توانمندیهای نوآوری فناورانه بر تجاریسازی فناوری و عملکرد شرکتهای دانشبنیان استان اصفهان. مدیریت نوآوری، 5 (3)، 84-59
. 5. خواجهزاده، ف، 1400، بررسی تاثیرتکنولوژی ساختارشکن، دوسوتوانی نوآوری بر قابلیتهای پویا با نقش میانجی مزیت رقابتی پایدار در مجتمع گل گهر، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان
. 6. اکبرزاده، نجمه و شفیع زاده، احسان، 1401، بررسی نقش دولت در بهبود روند ایجاد و توسعه کسبوکارهای دانش بنیان، نشریه رشد فناوری، زمستان، شماره33
. 7. ردائی، م و قاضینوری، ز (1395)، ارزیابی نقش صنایع کوچک و متوسط (SMEs) در رشد اقتصادی ایران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، شماره 39
. 8. گلابي، اميرمحمد و مهرابي روزا و رضواني، مهران، 1399، مفهوم پردازي فرايند مديريت بازاريابي در کسبوکارهاي دانش بنيان مستقر در پارك علم و فناوري شهر اراك، اقتصاد و تجارت نوين، تابستان و پاييز، دوره 6، شماره 21-22، از صفحه 77 تا صفحه 98
. 9. عبدالله زاده، غلامحسین و جمشیدی کوهساری، احمد و حسینی المدنی، سید حسن و شریف زاده، محمدشریف، 1399، عوامل مؤثر بر راه اندازی کسبوکارهای مستقل در نواحی روستایی، نشریه روستا و توسعه، دوره 23، شماره 2 (تابستان)
. 10. محمدکاظمی، رضا، طالبی، کامبیز، داوری، علی، دهقان، عامر. (1400). بررسی تاثیر نوآوری مدل کسبوکار بر خلق مزیت رقابتی با نقش میانجی گری توانمندی کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکتهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 14 (2)، 321-329
. 11. محمدکاظمی، رضا، طالبی، کامبیز، داوری، علی، دهقان، عامر. (1400). بررسی تاثیر نوآوری مدل کسبوکار بر خلق مزیت رقابتی با نقش میانجی گری توانمندی کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکتهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 14 (2)، 321-329
. 12. حاجی آخوندی، عرفان، هاشم زاده خوراسگانی، غلامرضا، بوشهری، علیرضا. (1399). شناسایی عوامل کلان مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در اکوسیستم کسبوکارهای دانشبنیان دیجیتال. مدیریت صنعتی، 12 (2)، 344-372
. 13. انتظاریان، ن، 1394، تاثیر کسبوکارهای دانش بنیان بر رشد اقتصادی کشور، منبع کار و جامعه اردیبهشت 1394 شماره 180
. 14. خویشتن دار، س.، و دانش شکیب، م. (1398). شناسایی الگوهای انگیزشی کارآفرینان در راه اندازی کسبوکارهای دانش بنیان. سیاست علم و فناوری، 11 (4 )، 47-62
. 15. Bang، A.، Mølgaard Cleemann، C.، & Bramming، P. 2020. “How to create business value in the knowledge economy”. Accelerating thoughts of Peter F. Drucker. Management decision. 4 (48). 616-627
. 16. Godin، B. 2006. “The knowledge-based economy: conceptual framework or buzzword?”. The Journal of technology transfer. 31 (1). 17-30
. 17. Hoskisson، R. E. et al. 2020. “Strategy in emerging economies”. Academy of management journal. 43 (3). 249-267
. 18. Joueidi، S. 2013. “A taxonomy of manufacturing and service firms in Luxembourg according to technological skills”
. 19. Zack، M. H. 2013. “Rethinking the knowledge-based organization”. MIT Sloan management review. 44 (4). 67
.