ارائه مدل پیشایندها و پسایندهای رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیا اجتماعی
الموضوعات : Multimedia Processing, Communications Systems, Intelligent Systems
الهام سادات واعظی
1
,
حمید اسماعیلی
2
,
زهرا علیپور درویشی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، نهران، ایران
2 - استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال،تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اینترنت اشیاء اجتماعی, رهبری, ذهنیت انطباق پذیر, فرهنگ دیجیتال,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف ارائه مدل پیشایندها و پسایندهای رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیا اجتماعی انجام شده است. تحقیق حاضر از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی میباشدو بر این اساس ابتدا با استفاده از رویکرد کیفی ابعاد، مولفهها و شاخصهای ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیا اجتماعی شناسایی شده و مدل اولیه تحقیق طراحی شده است.سپس با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری نسبت به سطح بندی مضامین اقدام شد. در گام بعدی، براساس اطلاعات بدست آمده، نسبت به اعتبارسنجی مدل اقدام شد (رویکرد کمی). . تحلیل دادهها در بخش کیفی با روش تحلیل مضمون و نرم افزار مکس کیودا و در بخش کمی با سه روش مدل سازی ساختاری تفسیری، فرایند تحلیل سلسله مراتبی و تکنیک حداقل مربعات جزئی انجام شد. بر اساس نتایج بدست آمده از تحلیل کیفی، تفکر استراتژیک، رهبری تحولگرا، پویش محیطی و ذهن آگاهی بعنوان پیشایندهای رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی شناسایی شدند. همچنین مضامینی شامل نهادینهسازی فرهنگ دیجیتال، ارتباطات درون سازمانی، همراستایی دیجیتال، کاهش مقاومت کارکنان و انعطاف پذیری سازمانی بعنوان پیامدهای رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی شناسایی شدند.نتایج بدست آمده از مدل سازی ساختاری تفسیری نشان داد که متغیرهای همراستایی دیجیتال، کاهش مقاومت کارکنان و انعطاف پذیری سازمانی در سطح اول؛ ارتباطات درون سازمانی و فرهنگ دیجیتال در سطح دوم؛ تحول گرایی در سطح سوم؛ پویش محیطی و تفکر استراتژیک در سطح چهارم؛ و ذهن آگاهی در سطح پنجم قرار دارد. نتایج بخش کمی ضمن تایید فرضیههای تحقیق نشان داد که مدل پیشنهادی ارایه شده از اعتبار مناسبی برخوردار است. در نهایت اولویت بندی معیارها با تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی نشان داد که معیار ذهن آگاهی از بیشترین اهمیت برخوردار است؛ همراستایی دیجیتال، تفکر استراتژیک، پویش محیطی، ارتباطات درون سازمانی، انعطاف پذیری سازمانی، تحول گرایی، فرهنگ دیجیتال و کاهش مقاومت کارکنان به ترتیب در رتبه های دوم تا نهم قرار گرفتند.
