تبیین شبکه دو ¬بعدی روابط حرفه¬ای کنشگران نهادی تدارک بیننده خدمات ترویج کشاورزی در ایران
الموضوعات : Agricultural Extension and Education Researchعرفان علیمیرزایی 1 , سید محمود حسینی 2
1 - سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
2 - گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: نظام نوآوری کشاورزی, ترویج تکثرگرا, تحلیل شبکه اجتماعی, شبکه دو بعدی,
ملخص المقالة :
تبیین شبکه دو بعدی روابط حرفهای کنشگران نهادی تدارک بیننده خدمات ترویج کشاورزی در ایران
پژوهش حاضر با بکارگیری طرح تحقیق آمیخته، در پی تبیین شبکه دو بعدی تعاملات حرفهای میان کنشگران در حوزههای کارکردی مورد انتظار از نظام ترویج کشاورزی بود. روش انجام پژوهش از نوع غیرآزمایشی؛ و بازه زمانی مورد نظر تکمقطعی بود. دادههای توصیفی با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند و پرسشنامه محققساخته جمعآوری و به روش تحلیل شبکه اجتماعی با کمک نرمافزار UCINET تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحقیق حکایت از آن داشت که شبکه تعاملات میان 21 طبقه کنشگران نهادی شناسایی شده مرتبط با حوزههای کارکردی مورد انتظار از نظام ترویج کشاورزی، از تراکم و انسجامی در محدوده کمّی کمتر از حد متوسط برخوردار است. به گونهای که بسیاری از ظرفیتهای نهادی موجود و قابلیتهای عملکردی برخی کنشگران مختلف ذیربط یا درگیر در فعالیتهای ترویجی، در رویهای سیستماتیک و همافزایانه به میدان عمل نیامده و در چارچوب یک شبکه نهادی منسجم و هماهنگ به بازی گرفته نمیشود.
نظام نوآوری کشاورزی، ترویج تکثرگرا، تحلیل شبکه اجتماعی، شبکه دو بعدی
