تاثیرحرفه ای شدن ورزشکاران ( فوتبالیست ) بر فرهنگ اجتماعی
الموضوعات : Journal of Cultural Managementسحر قربانعلی پور 1 , بهرام قدیمی 2 , اکبر افرینش خاکی 3 , علیرضا محسنی تبریزی 4 , زهرا علیپور درویشی 5
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - عضو هیات علمی ، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - دانشیارگروه مدیریت ورزشی،,واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
4 - استاد گروه جامعهشناسی ، دانشگاه تهران،تهران، ایران
5 - دانشیار گروه مدیریت منابع انسانی،واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: جامعه, فرهنگ اجتماعی, حرفه ای شدن, فرهنگ فوتبالیست ها,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد الگوی حرفه ای شدن ورزشکان ( فوتبالیست) بر فرهنگ اجتماعی صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع کیفی براساس نظریه داده بنیاد است.در بخش تحلیل محتوی کیفی از نظر خبرگان و ورزشکاران استفاده شده است، روش تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود شاخص های اساسی استخراج شد .سوال های مصاحبه زیر نظر کمیته علمی طراحی و بصورت مصاحبه باز پاسخ یافته طراحی شد.جامعه آماری خبرگان و ورزشکاران در ورزش فوتبال بودند که با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی 13 نفر آنها به عنوان نمونه تا اشباع نظری انتخاب شدند. محتوی گرد آوری شده با استفاده از نرمافزار مکسکیودا (MAXQDA) پردازش شد. نتایج پژوهش حاضر منجر به شناسایی و 3 کد انتخابی شدو 12 کد 264 کد باز قرار گرفت.شاخص اصلی بر اساس مدل سه شاخگی شامل (تحلیل ساختاری جامعهشناختی حرفهای شدن، تحلیل رفتای (فردی)جامعهشناختی حرفهای شدن و تحلیل زمینه ای (محیطی) جامعهشناختی حرفهای شدن فوتبالیست ها)بود. در دور دوم پرسشنامه ای با لطف لیکرت برای 13 نفر از خبرگان ارسال شد تا شدت اثر هریک از مولفه ها مشخص شود .نتایج نشان داد که تحلیل (ساختاری)جامعهشناختی ، تحلیل رفتای ( فردی)تحلیل زمینه ای (محیطی) جامعه در شکل گیری فرهنگ فوتبالیست ها تاثیر دارد و همچنین فوتبالیتس ها با استفاده از رسانه ها بر افراد جامعه تاثیر گذارند .
