تبیین و سطح بندی عوامل موثر بر قیمت گذاری مربیان لیگ برتر فوتبال کشور
الموضوعات : Sport Managementحمیدرضا سلیمی 1 , محمد رأفتی 2 , سید محمدحسین حسینی روش 3 , شهریار خرازیان 4
1 - گروه تربیت بدنی ، واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده حسابداری و مدیریت، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
3 - گروه تربیت بدنی ، واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران
4 - گروه تربیت بدنی ، واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت منابع انسانی, موفقیت, مربیان, قیمت گذاری, لیگ برتر فوتبال.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین و سطح بندی عوامل موثر بر قیمت گذاری مربیان لیگ برتر فوتبال کشور بود.
روششناسی: این پژوهش از از نظر ماهیت و هدف از نوع کاربردی و از نظر روش تحلیل از نوع توصیفی و اکتشافی بود. در این پژوهش از یک رویکرد کیفی(مصاحبه های نیمه ساختار یافته رویکرد گلیزر) استفاده شد. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی، بازاریابی و اقتصاد، روسای هیات های فوتبال کشور، روسای سابق و حال فدراسیون فوتبال، مدیران باشگاه های ورزشی و مدیران برنامه (ایجنت) بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود. در این بخش مصاحبه نیمه ساختار یافته با 14 نفر از خبرگان انجام گردید تا داده ها به اشباع نظری رسید. در بخش ساختاری تفسیری پرسشنامه توسط 11 نفر تکمیل شد.
یافتهها: یافته ها نشان داد 3 مضمون اصلی (مربوط به شخصیت، موفقیت و ویژگی خاص) در قالب 11 مضمون فرعی و 66 کد باز شناسایی شد. همچنین یافته های مدلسازی ساختاری تفسیری نشان داد عوامل موثر بر قیمت گذاری مربیان لیگ برتر فوتبال ایران در 5 سطح قرار دارند. در سطح اول عوامل روانی، در سطح دوم سه مولفه صاحب سبک، انطباق پذیری و عوامل زمینه ای، در سطح سوم چهار مولفه عوامل قردی، جذابیت رسانه ای، قدرت اثرگذری و مرجعیت و عمکلرد ارتباطی؛ در سطح چهارم دو مولفه تخصص علمی ورزشی و سابقه و پیشینه خوب و در آخرین سطح و مهمترین سطح از نظر نفوذ شاخص عملکرد قرار دارد.
نتیجهگیری: در یک نتیجه گیری کلی باید ذکر که فاکتورهای زیادی برای مربیان وجود دارد که در قیمت گذاری آنها موثر است و رتبه بندی مولفه ها نشان دهنده این است که در نهایت عملکرد مربی بیشترین نقش را در قیمت خواهد گذاشت.
ایزدخواه شکیبا، اشرف گنجویی فریده، حاجی انزهایی زهرا. (1401). طراحی مدل استراتژیهای کسب و کار بازاریابی محصولات ورزشی در شبکههای اجتماعی. ۱۲ (۲۴) :۱۰۴-۱۲۰.
ایزدیار, محبوبه, معماری, ژاله, & موسوی, میرحسین. (1395). معادلۀ قیمتگذاری بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران. مجله تحقیقات اقتصادی, 51(1), 25-40.
حیدری, محسن, صادقی بروجردی, سعید, آندرف, ولادمیر, & امیری, سید حمید. (1400). شناسایی و وزندهی متغیرهای عملکردی مؤثر بر قیمتگذاری مهاجمان لیگ برتر فوتبال ایران. نشریه مدیریت ورزشی, 13(4), 1337-1355.
طیبی, محسن, سلطان حسینی, محمد, سلیمی, مهدی, & لنجان نژادیان, شهرام. (1401). مقایسۀ روش های رگرسیون خطی و شبکۀ عصبی مصنوعی در تخمین قیمت بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران. مطالعات مدیریت ورزشی, 14(شماره 71), 117-154.
عبدی, شهرام, زنگی آبادی, مصطفی, & طالب پور, مهدی. (1395). تعیین نقش عوامل اثرگذار بر ارزش گذاری بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران. مدیریت منابع انسانی در ورزش, 3(2), 121-136.
گرجی پور, احمد رضا, شجاعی, وحید, & حامی, محمد. (1401). شناسایی عوامل مؤثر بر ارزشگذاری فوتبالیستهای لیگ برتر ایران. پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش, 14(4), 169-181.
محمدی, رحمان, بهرامی, شهاب, & عیدی, حسین. (1400). طراحی مدل قیمتشکنی و راهبرد ضد قیمتشکنی در بازار ورزش ایران. مدیریت و توسعه ورزش, 10(2), 88-101.
محمودی زاد آذری, سعید, احسانی, محمد, نظری, رسول, & نوروزی سید حسینی, رسول. (1401). ارائه مدل ارزش بازار بازیکنان حرفه ای فوتبال ایران : رویکرد ساختگرا نظریه داده بنیاد. مطالعات مدیریت ورزشی, 14(شماره 71), 17-46.
معماری, ژاله, خوش بیان, هدی, & صفایی, علیرضا. (1399). قیمتگذاری بازیکنان فوتبال با تکنیک دادهکاوی مورد مطالعه: بازیکنان باشگاه استقلال. نشریه مدیریت ورزشی, 12(3), 735-757.
Abraham, R., Harris, J., & Auerbach, J. (2013). Human Capital Valuation in Professional Sport. International Journal of Business, Humanities and Technology, 3(3), 12-21.
Bernstein, J. (2006, November) The secrets to price-setting. Business Week Online, 20-21.
Bondarik, R., Pilatti, L. A., & Horst, D. J. (2020). Sports mega-events and overestimated promises: the case of the 2014 FIFA World Cup in Brazil. Journal of Tourism and Cultural Change, 18(3), 351-367.
Dey, P. K., Banerjee, A., Ghosh, D. N., & Mondal, A. C. (2014). AHP-neural network based player price estimation in IPL. International Journal of Hybrid Information Technology, 7(3), 15-24.
Kang, J. H., Lee, Y. H., & Sihyeong, K. (2007). Evaluating management efficiency of korean professional baseball teams using data envelopment analysis (DEA). International Journal of Sport and Health Science, 5, 125-134.
Kim, S., Yoo, E., & Pedersen, P. M. (2007). Market segmentation in the K-League: an analysis of spectators of the Korean Professional Soccer League. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship.
Kirschstein, T., & Liebscher, S. (2019). Assessing the market values of soccer players–a robust analysis of data from German 1. and 2. Bundesliga. Journal of Applied Statistics, 46(7), 1336-1349.
Liu J, Zhai X, Chen L. Optimal Pricing Strategy under Trade-in Program in the Presence of Strategic Consumers. Omega. 2018 Mar 27.
Müller, O., Simons, A., & Weinmann, M. (2017). Beyond crowd judgments: Data-driven estimation of market value in association football. European Journal of Operational Research, 263(2), 611-624.
Patnaik, D., Praharaj, H., Prakash, K., & Samdani, K. (2019, March). A study of Prediction models for football player valuations by quantifying statistical and economic attributes for the global transfer market. In 2019 IEEE International Conference on System, Computation, Automation and Networking (ICSCAN) (pp. 1-7). IEEE.
Roska, V. (2012). The Financial Contribution of International Footballer Trading to the Romanian Football league and to the National Economy. Theoretical and Applied Economics.
Singh, P., & Lamba, P. S. (2019). Influence of crowdsourcing, popularity and previous year statistics in market value estimation of football players. Journal of Discrete Mathematical Sciences and Cryptography, 22(2), 113-126.
Soltanhoseini, M., Razavi, S. M. J., & Salimi, M. (2017). Identifying and Prioritizing Barriers to the Privatization of Soccer Industry in Iran Using Multi-Criteria Analysis and Copeland's Approach. Sport Management Studies, 9(41), 15-36
Stotlar DK. Developing Successful Sport Marketing Plans. 3 edition. Morgantown, WV: Fitness Info Tech; 2009. 128 p.
Yaldo, L., & Shamir, L. (2017). Computational estimation of football player wages. International Journal of Computer Science in Sport, 16(1), 18-38
