ساختاردهی سیاست گذاری رسانههای دیجیتال با استفاده از روششناسی سیستمهای نرم و با رویکرد نگاشت شناختی
الموضوعات :
سارا بهزادی
1
,
علی رجب زاده قطری
2
,
حسن سلطانی
3
,
محسن جاجرمی زاده
4
,
سعید رازقی
5
1 - دانشجوی دکترا ، مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، پردیس علوم و تحقیقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران و گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - استاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ايران
3 - دانشیار گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ايران
4 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ايران
5 - استادیار گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ايران
الکلمات المفتاحية: رسانه, رسانههای دیجیتال, سیاستگذاری رسانهای, روششناسی سیستمهای نرم, نگاشت شناختی.,
ملخص المقالة :
رشد شتابان رسانههای دیجیتال، سیاستگذاری در این حوزه را به یکی از ارکان کلیدی حکمرانی تبدیل کرده است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سیاستگذاری رسانههای دیجیتال در ایران و ارائه چارچوبی برای بهبود این فرآیند انجام شده است. این مطالعه از روششناسی سیستمهای نرم (SSM) و نگاشت شناختی(CM) برای تحلیل سیاستهای رسانهای بهره گرفته است. دادهها از طریق بررسی نظاممند مطالعات پیشین و مصاحبههای عمیق با ۱۵ نفر از خبرگان که با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند، گردآوری شد. برای افزایش روایی، از اعتبارسنجی محتوا استفاده شد و پایایی دادهها از طریق تکنیک توافق بین کدگذاران تأیید گردید. دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی و نگاشت شناختی تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهند که سیاستگذاری رسانههای دیجیتال تحت تأثیر بازیگران متعددی قرار دارد و تعامل مؤثر میان آنها نقش کلیدی در موفقیت سیاستها ایفا میکند. چالشهای اصلی این حوزه شامل ضعف زیرساختهای فناوری، محدودیتهای فرهنگی، و نبود توازن در قوانین نظارتی است. همچنین، یافتهها نشان میدهند که سیاستهای فعلی عمدتاً به رویکردهای محدودکننده متکی هستند، درحالیکه میتوانند از مدلهای تعاملیتر و مشارکتی بهره ببرند. نتایج پژوهش بیانگر این است که اتخاذ رویکردی جامع که ابعاد فناوری، محتوایی و حقوقی را همزمان مدنظر قرار دهد، میتواند موجب افزایش شفافیت، کارآمدی و هماهنگی میان ذینفعان در سیاستگذاری رسانههای دیجیتال شود. این مطالعه با ارائه چارچوبی تحلیلی، راهکارهایی برای بهینهسازی فرایند سیاستگذاری و مدیریت رسانههای دیجیتال پیشنهاد میکند.
Ausat, A. M. A. (2023). The role of social media in shaping public opinion and its influence on economic decisions. Technology and Society Perspectives (TACIT), 1(1), 35-44. https://doi.org/10.61100/tacit.v1i1.37
Azar, A., Khosravani, F., & Jalali, R. (2016). Soft operations research: Approaches to problem structuring (2 ed.).Industrial Management Organization Press. Tehran. https://shorturl.at/dtORU [In Persian]
Azar, A., & Zarghami Fard, M. (2013). An analysis of cognitive mapping method in structuring qualitative data of organizational studies. Organizational Behavior Studies Quarterly, 3(1-2), 159-185. https://obs.sinaweb.net/article_12434.html?lang=en [In Persian]
Baumfield, V. S. (2016). Stakeholder theory from a management perspective: Bridging the shareholder/stakeholder divide. Stakeholder Divide. https://ssrn.com/abstract=2864191
Bonicalzi, S., De Caro, M., & Giovanola, B. (2023). ntroduction: Digital Technologies and Human Decision-Making. I. Topoi, 42(3), 793-797. https://doi.org/10.1007/s11245-023-09939-w
Bryson, J. M. (2004). What to do when stakeholders matter: stakeholder identification and analysis techniques. Public Management Review, 6(1), 21-53. https://doi.org/10.1080/14719030410001675722
Checkland, P., & Holwell, S. (1998). Information, systems and information systems: making sense of the field.John Wiley & Sons, Inc. https://shorturl.at/C6DvE
Checkland, P., & Poulter, J. (2007). Learning for action: a short definitive account of soft systems methodology, and its use for practitioners, teachers and students.John Wiley & Sons. https://shorturl.at/nwkBA
Checkland, P., & Winter, M. (2006). Process and content: two ways of using SSM. Journal of the Operational Research Society, 57(12), 1435-1441. https://doi.org/10.1057/palgrave.jors.2602118
Fatemi, S. Z., Azar, A., Moghbel BaArz, A., & Khadivar, A. (2022). Exploring the Concept of Strategic Renewal with Soft System Methodology. Strategic Management Thought, 13(1). https://sid.ir/paper/129841/en [In Persian]
Ferrante, P., Williams, F., Büchner, F., Kiesewetter, S., Chitsauko Muyambi, G., Uleanya, C., & Utterberg Modén, M. (2024). In/equalities in digital education policy–sociotechnical imaginaries from three world regions. . Learning, Media and Technology, 49(1), 122-132. https://doi.org/10.1080/17439884.2023.2237870
Georgiou, I. (2015). Unravelling soft systems methodology. International Journal of Economics and Business Research, 9(4), 415-436. https://doi.org/10.1504/IJEBR.2015.069680
Golshahi, B., Rastgar, A., Feiz, D., & Zarei, A. (2022). Architecture of model for Elites lifecycle optimization in Iran: CM and SSM Hybrid Algorithm Methodology. Quarterly Journal of Social Development (Previously Human Development), 17(1), 93-120. https://doi.org/10.22059/IMJ.2018.262586.1007469
Grossman, E. (2022). Media and policy making in the digital age. Annual Review of Political Science, 25(1), 443-461. https://doi.org/10.1146/annurev-polisci-051120-103422
Kainja, J. (2023). Legal and Policy Gaps Affecting Digital Rights in Malawi. Journal of Humanities, 31(1), 1-19. https://doi.org/10.4314/jh.v31i1.1
Kelly, R. B. (1985). Pathways of protein secretion in eukaryotes. Science, 230(4721), 25-32. https://doi.org/10.1126/science.2994224
Kenny, V. (1984). An introduction to the personal construct psychology of George A. Kelly. Irish Journal of Psychotherapy. https://psycnet.apa.org/record/1989-36478-001
Maitri, W. S., Suherlan, S., Prakosos, R. D. Y., Subagja, A. D., & Ausat, A. M. A. (2023). Recent trends in social media marketing strategy. Jurnal Minfo Polgan, 12(1), 842-850. https://doi.org/10.33395/jmp.v12i1.12517
Mingers, J. (2011). Soft OR comes of age—but not everywhere! Omega, 39(6), 729-741. https://doi.org/10.1016/j.omega.2011.01.005
Nik Qadam Hajati, S., Rajabzadeh Qatari, A., Alborzi, M., & Hassanzadeh, G. (2018). Representing and Structuring the Issue of Organizational Creativity Using Soft Systems Methodology. Organizational Resource Management Research, 7(4), 181-203. https://doi.org/20.1001.1.22286977.1396.7.4.10.1 [In Persian]
Pandiyaraj, V., & Raja, N. (2024). Exploration and adoption of the generative AI in digital media production A rural perspective International Conference on Innovative Techniques in Artificial Intelligence and Communication Technologies. https://doi.org/10.29121/shodhkosh.v5.iICITAICT.2024.1328
Ren, L., Guo, X., & Li, J. (2024). Innovation and Communication Strategy of Tianjin Kite Wei Intangible Cultural Heritage under Digital Media Technology. Proceedings of the 3rd International Conference on Educational Innovation and Multimedia Technology, 29–31. https://doi.org/10.4108/eai.29-3-2024.2347760
Salmani Nejad, R., Azar, A., Moghabal Ba'arz, A., & Salehabadi, A. (2017). The application of soft systems methodology in structuring the financing issue through the Iranian capital market, case study: Tehran Stock Exchange. Organizational Resource Management Studies, 7(1), 65-88. https://doi.org/20.1001.1.22286977.1396.7.1.2.7 [In Persian]
Sepehrirad, R., Rajabzadeh, A., Azar, A., & Zarei, B. (2015). A Soft System Methodology Approach for Structuring Surveillance against Occupational Carcinogenic Exposures Problem (Case Study: Petroleum Industries). Management Research in Iran, 3(19), 167-190. https://doi.org/20.1001.1.2322200.1394.19.3.7.9 [In Persian]
Tavallaei, R., Bamdad Soofi, J., Rashidi, M. M., Rezaeian, A., & Salehi Sadeghiani, J. (2014). Designing a knowledge network development model in the research and technology hubs of the oil industry using soft thinking approach and cognitive mapping. Human Resource Management in Oil Industry Quarterly, 6(20), 181-200. http://iieshrm.ir/article-1-364-fa.html
Turner, J. R., & Baker, R. M. (2019). Complexity theory: An overview with potential applications for the social sciences. Systems, 7(1), 4. https://doi.org/10.3390/systems7010004
Wahyoedi, S., Suherlan, S., Rijal, S., Azzaakiyyah, H. K., & Ausat, A. M. A. (2023). Implementation of Information Technology in Human Resource Management. Al-Buhuts, 19(1), 300-318. https://doi.org/10.30603/ab.v19i1.3407
Yuan, Y.-P., Dwivedi, Y. K., Tan, G. W.-H., Cham, T.-H., Ooi, K.-B., Aw, E. C.-X., & Currie, W. (2023). Government digital transformation: understanding the role of government social media. Government Information Quarterly, 40(1), 101775. https://doi.org/10.1016/j.giq.2022.101775