اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر توجه انتخابی کودکان دارای اختلال یادگیری
الموضوعات :
سارا امیدی
1
,
پرویز شریفی درآمدی
2
,
محمد عسگری
3
1 - کارشناسی ارشد، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران saraomidiii98@gmail.com
2 - (نویسنده مسئول)؛ استاد تمام گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران dr_sharifidaramadi@yahoo.com, tell: 09197575042
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه همدان
الکلمات المفتاحية: اختلال یادگیری, اضطراب, توجه انتخابی, راهبردهای شناختی تنظیم هیجان,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: امروزه به عملکرد شناختی و هیجانی کودکان که یکی از مهمترین هدفهای عمده توانبخشی این افراد است توجه ویژهای میشود، کودکان دارای اختلال یادگیری نیز یکی از این گروهها هستند؛ پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر توجه انتخابی کودکان دارای اختلال یادگیری صورت گرفت. روش پژوهش: این پژوهش با روش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه پژوهش حاضر را کلیه کودکان با اختلال یادگیری ویژه شهر تهران در سال 1401 تشکیل میدهد که از بین جامعه هدف تعداد 30 دانشآموز با اختلال یادگیری ویژه (بر اساس پرونده روانپزشکی مرکز تلاش) به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند و در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. گروه آزمایش در معرض آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان قرار گرفتند. بهمنظور ارزیابی توجه انتخابی، از آزمون توجه انتخابی، تمرکز و تلاشمندی(d2) استفاده شد. تحلیل دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که مؤلفههای توجه انتخابی با سطح معناداری بزرگتر از 05/0 تأیید شد (p>0.05). یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بهعنوان ابزاری مداخلهای در افزایش توجه انتخابی کودکان دارای اختلال یادگیری مؤثر بوده است. نتیجهگیری: بنابراین به روانشناسان و درمانگران حوزه کودک توصیه میشود که از آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بهعنوان ابزاری مداخلهای در افزایش توجه انتخابی کودکان دارای اختلال یادگیری استفاده کنند
1. Kraines M.A., Kelberer L.J. A., Wells T.T. Trait mindfulness and attention to emotional information: An eye tracking study. Consciousness and Cognition, 2021; 95 October: 103213. https://doi.org/10.1016/j.concog.2021.103213
2. Asthana A.N. Effectiveness of mindfulness in business education: Evidence from a controlled experiment. The International Journal of Management Education, 2021; 19(2): 100492. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100492
3. Lawrence B.J., Jayakody D., Henshaw H., Ferguson M.A., Eikelboom R.H., Loftus A.M., & Friedland P.L. Auditory and cognitive training for cognition in adults with hearing loss: A systematic review and meta-analysis. Trends in hearing, 2018; 22: 1-13. https://doi.org/10.1177/2331216518792096
4. Ashori M., Ghasemzadeh S. The Effectiveness of Mental Immunization Training on Alexithymia, Self-determination and Life Orientation of Adolescents with Hearing Impairment. Journal of Psychological Studies, 2018; 14(2): 7-23. https://doi.org/10.22051/psy.2018.19563.1608
5. Shin H.Y., Hwang H.J. Mental Health of the People with Hearing Impairment in Korea: A Population-Based Cross-Sectional Study. Korean journal of family medicine, 2017; 38(2): 57–63. https://doi.org/10.4082/kjfm.2017.38.2.57
6. Lyon G.R., Fletcher J.M., Barnes M.C. Learning Disabilities. In E. J. Mash, & R. A. Barkley (Eds.), Child Psychopathology. New York: Guilford Press. 2013; 2: 520-586
7. Hallahan D, Kauffman J, Pullen P, Hallahan D.P., Kauffman J.M., Pullen P.C. Exceptional learners: An introduction to special education, 13th Edition. Upper Saddle River, NJ: Pearson. 2015.
8. Ferguson M., Henshaw H. Auditory training can improve working memory, attention, and communication in adverse conditions for adults with hearing loss. Frontiers in Psychology, 2015; 6: 1-7. https://doi.org/10.3389%2Ffpsyg.2015.00556
9. Rueda M.R., Checa P., Cómbita L.M. Enhanced efficiency of the executive attention network after training in preschool children: Immediate changes and effects after two months. Developmental Cognitive Neuroscience, 2012; 2(Suppl 1): S192–S204. https://doi.org/10.1016/j.dcn.2011.09.004
10. Engle R.W., Kane M.J. Executive Attention, Working Memory Capacity, and a Two-Factor Theory of Cognitive Control. In B. H. Ross (Ed.), The psychology of learning and motivation: Advances in research and theory, 2004; 44: 145–199. http://dx.doi.org/10.1016/S0079-7421(03)44005-X
11. Unsworth N., Brewer G.A., Spillers G.J. There’s more to the working memory capacity–fluid intelligence relationship than just secondary memory. Psychonomic Bulletin & Review, 2009; 16(5): 931–937. https://doi.org/10.3758/PBR.16.5.931
12. Colom R., Abad F. J., Quiroga M.Á., Shih P.C., Flores-Mendoza C. Working memory and intelligence are highly related constructs, but why? Intelligence, 2008; 36(6): 584–606. https://doi.org/10.1016/j.intell.2008.01.002
13. Bagheri F. Test of selective attention, concentration and effort, d2. First edition, Tehran: Arjmand. 2011.
14. Mahmoudi M., Borjali A., Alizadeh H., Ghobari-Bonab B., Ekhtiari H., Akbari-Zardkhaneh S. Emotion Regulation in Children with Learning Disorders and Normal Children. Research in School and Virtual Learning, 1970; 4(13): 69-84. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23456523.1395.4.13.6.2
15. Yarmohammadian A., Ghamarani A., Seifi Z., Arfa M. Effectiveness of cognitive strategies training on memory, reading performance and speed of information processing in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 2015; 4(4): 101-117. https://jld.uma.ac.ir/article_321.html?lang=en
16. Javadinejad A., Heydari A., Naderi F., Bakhtiarpour S., & Hafezi F. The effectiveness of teaching moral intelligence on the psychological well-being of secondary school students. Journal of Bio-Scientific Research Ethics, 2019; 8(29): 53-62. https://doi.org/10.22037/bioeth.v8i29.22713