شناسایی ابعاد و مولفه های دانشگاه دیجیتال: رویکردی کیفی و اعتباریابی با روش دلفی
الموضوعات :
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش عالی, دانشگاه دیجیتالی, فناوری, فراترکییب,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های دانشگاه دیجیتال انجام شده است.روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات، به تعداد 2600 بوده که از این میان 81 سند انتخاب و به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد برای تأمین کیفیت اسناد از ابزار حیاتی گلین استفاده شد. به منظور بررسی روایی ابعاد و مولفه ها، از روش دلفی استفاده شد برای این منظور، از پرسشنامه محقق ساخته با 25 گویه که از نتایج کیفی پژوهش بدست آمده در دو دور دلفی از طریق نمونهگیری هدفمند در مجموع بین 20 نفر از صاحبنظران توزیع ،جمعآوری و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشگاه دیجیتال شامل ابعادی ازجمله بعد آموزشی(یادگیری دیجیتالی، محیط ارائه درس دیجیتالی، کتابخانه دیجیتالی، برنامه درسی دیجیتالی، آموزش دیجیتالی، منابع چندرسانهای دیجیتالی)، بعد مدیریتی (مدیریت دانش دیجیتال، مدیریت منابع سازمانی دانشگاه دیجیتالی، برنامهریزی دیجیتالی ، نظام ارزیابی دیجیتالی، مدیریت منابع انسانی دیجیتالی ، تضمین کیفیت دیجیتالی)، بعد سازمانی (سیاستها و قوانین دیجیتالی، فرهنگ دیجیتالی، تعاملات و ارتباطات دیجیتالی، ساختار و سازماندهی دیجیتالی، فرایندهای سازمانی دیجیتالی، محیط کار دیجیتالی) است.در نهایت بعد فناورانه (بستر فناوری دیجیتال، مدیریت محتوای دیجیتالی، پشتیبانی دیجیتالی) شناسایی شده است که یکی از تعیینکنندهترین ابعاد به شمار میرود و فناوری دیجیتالی را مورد تأکید قرار داده است.
References
Abdollahi D.(2018).A study of pedagogical aspects of a virtual university. International Journal of Educational and Psychological Researche. (4): 12-19.
Antoni. S(2006).The virtual university: Models Messages & Lessons from Case Studies.UNESCO.
Arinto PB. (2016). Issues and challenges in open and distance e-learning: Perspectives from the Philippines. The International Review of Research in Open and Distributed Learning 17(2).
Chronicle Research Services. (2009). 1he college of2020: Students [Executive summary]. Retrieved from http:// mt.educarchile.cl/MTI jj brunnerl archivesICollegeof2020ExecSum.pdf.
Fallon, John. (2005) .BAE Systems Virtual University:e‐learning in action, Development and Learning in Organizations: An International Journal, Vol. 19 Issue: 4, pp.11-13.
Johnston. B, MacNeill.Sh, Smyth. K. (2018).Digital Education and Learning: Conceptualising the Digital University the Intersection of Policy, Pedagogy and Practice. Springer
Khalid J. Rahul Ram, B. Soliman, M. Janee Ali, A. Khaleel, M. Shamimul Islam, Md.(2018).Promising digital university: a pivotal need for higher education transformation Journal Management in Education,Vol. 12, No. 3, 264-275.
Kulvietiene. R, Stankevic. J, Sileikiene. I.(2007). A Concept of Virtual University Implementation. International Conference on Education and Educational Technology.p. 16-18.
Major, C. H. & M. Savin-Baden.(2010). An Introduction to Qualitative Research Synthesis: Managing the Information Explosion in Social Science Research. New York: Routledge.
Mammadova. H.A&.Gasimov.H.(2017). E-university: conceptual, technological and architectural approaches. Journal Problems of information technology, NO2, 51–62.
Margaryan A. Littlejohn A. Vojt. G.(2011).Are digital natives a myth or reality? University students’ use of digital technologies. Computers & Education. (56) 2: 429–440.
McCluskey, F. B. & Winter, M. L. (2014). The Idea of the Digital University: Ancient Traditions, Disruptive Technologies and the Battle for the Soul of Higher Education. Policy Studies Organisation. Washington: Westphalia Press.
Noam, E. M. (1995). Electronics and the Dim Future of the University. Science. 270, 247-249.
PWC. (2018). The 2018 Digital University: Staying Relevant in the Digital Age. www.pwc.co.uk/2018university.
ONeill, K. Singh, G.&O’Donoghue,J.(2004). Implementing eLearning Programmes for Higher Education: A Review of the Literature. Journal of Information Technology Education,3(Structural Issues for Traditional Universities), 313–323.
Selwyn, N. (2014). Digital Technology and the Contemporary University: Degrees of Digitization. Abingdon/New York: Routledge.
Siemens G, Gasevic D & Dawson. S. (2015). Preparing for the digital university: A review of the history and current state of distance, blended, and online learning. Arlington: Link Research Lab. Retrieved October 24, 20119 from http://linkresearchlab.org/PreparingDigitalUniversity.pdf
Schneckenberg, D. (2009). Understanding the real barriers to technology-enhanced innovation in higher education. Educational Research, 51(4), 411- 424.
Skrypnyk O, Joksimovic S, Kovanovic V, et al. (2015).The history and state of onlineLearning. In: Preparing for the digital university: A review of the history and current state of distance, blended, and online learning, pp.55–92.
Sandelowski, M. Barros, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. Springer publishing company Inc.