شناسایی مولفه های الگوی فعالیت های تربیتی در دوره پیش دبستان با روش سنتز پژوهی به منظور ارائه مدل
الموضوعات :امیر رضا مهدویان 1 , افسانه صابر گرگانی 2 , اصغر شریفی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه برنامه درسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - عضوهیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و مشاوره مدیریت وحسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
3 - استادیار/دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: فعالیت های تربیتی, دوره پیش دبستان, سنتزپژوهی, آموزش های تخصصی.,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارائه مدل قعالیت های تربیتی در دوره پیش دبستان با تاکید بر محتوا و فعالیت با روش تحقیق کاربردی از نوع کیفی انجام گردید. در رویکرد کیفی براساس روش سنتز پژوهی از نوع قیاسی و مدل کلاین به کشف شاخص ها و مولفه های فعالیت های تربیتی در دوره پیش دبستانی استفاده شد. شرکت کنندگان در رویکردکیفی شامل 15نفر از متخصصان رشته برنامه ریزی درسی، روانشناسی و متخصصان حوزه آموزش و پرورش به صورت هدفمند از مربیان پیش دبستانی شرق استان تهران در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بودند که به روش خوشه ای چند مرحله ای و از بین افراد جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در رویکرد کیفی بر اساس کدگذاری، پرسشنامه محقق ساخته، می باشد. در رویکرد کیفی به منظور افزایش روایی و پایایی پرسشنامه، در روایی از ضریب لاوشه، سه سویه سازی و دوکدگذاری (ضریب توافق کاپا) استفاده گردید. ابزار گردآوری در رویکرد کمی در روایی ظاهری بصورت محتوایی و سازه و در پایایی با استفاده از روش آلفای گرونباخ مورد تایید قرار گرفت. نتایج پژوهش در رویکرد کیفی و مفاهیم استخراج شده از مقالات تعداد ۹۳۹ کد شناسایی شد که به کدهای هم دسته تبدیل شدند. نهایتا کدهای جایگزینی انتخاب گردید که۱۱۰ مولفه در قالب ۱۱۰ گویه و ۹ مولفه مدل کلاین دسته بندی گردید. در نتیجه بر اساس نتایج حاصل از پژوهش هریک از عامل های پرسشنامه طراحی شده فعالیت های تربیتی دوره پیش دبستانی از اعتبار قابل قبول برای یک مدل تربیتی در دوره پیش دبستانی برخوردار بودند.
آخش، سلمان (1398) طراحی و اعتبار بخشی برنامه درسی دوره پیش دبستان فصلنامه مطالعات پیش دبستان سال دوم شماره هشتم
آرام فرد، منصوره (1394) راههای پرورش خلاقیت در کودکان انتشارات مدرسه
بدخشان، سعید و جباری، کامران (1397) بررسی اثربخشی آموزش های پیش دبستانی مکتب القران بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان شهرستان میاندواب، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 31-48: (1) 3
پسندیده، نسرین و سبزه، بتول (1401) تاثیرآموزش های پیش دبستانی بر میزان احترام به خود دانش آموزان پایه اول ابتدایی، علوم
توشه جولنگرودی، فاطمه (1401) عوامل موثر شکل گیری هویت ایرانی-اسلامی در دانش آموزان دوره پیش دبستانی، کنکاشی بردیدگاه معلمان، نشریه جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی، پاییز شماره 3، ص75-65.
سعادتمند، زهره و سرلک، ناهید (1393) برنامه درسی آموزش و پرورش پیش دبستان، اصفهان، چاپ دوم
سعادتمند، زهره و لیاقتدار، محمد جواد و صادقیان، زهرا (1391) نیاز سنجی برنامه درسی دوره پیش دبستانی تحت نظر آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران و مربیان شهر اصفهان، پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال 9، دوره2، شماره 8 (پیاپی35) 132-145
سیف، علی اکبر (1399) روان شناسی پرورشی نوین (روان شناسی یادگیری و آموزش) تهران، انتشارات دوران
طلایی، ابراهیم و بزرگ، حمیده (1394) تبیین ضرورت تربیت اوان کودکی (پیش دبستان) مبتنی بر سنتز پژوهی شواهد تجربی معاصر، تعلیم و تربیت، شماره122
مظاهری تهرانی، مهدی.دیاریان، محمد مسعود. جوادزاده شهشهانی، فاطمه (1402) اثبخشی آموزش والدگری امید محور برخودکارآمدی والدینی مادران کودکان پیش دبستانی نشریه دانش وپژوهش در روان شناسی کاربردی، بهار، شماره9 ص98-80
مفیدی، فرخنده و علاقه بند، علی (1395) آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان (رشته علوم تربیتی) انتشارات دانشگاه پیام نور
ملکی، حسن و شاملی، عباسعلی و شکراللهی، مهدی (1390) تربیت عبادی کودکان، فصلنامه اسلام و پژوهش های تربیتی، سال سوم، شماره 1
ولی الهی.روحیه، صفرنواده.مریم، سلیمی زمرقندی.مرتضی (1401) اثربخشی شعرخوانی برگنجینه لغات وحافظه کودکان مقطع پیش دبستانی آموزش و پرورش منطقه6 تهران نشریه پیشرفت های نوین در روان شناسی علوم تربیتی آپ شماره2ص637-148.
Aslan, Davut (2023) . An evaluation of the effectiveness of a dialogic reading programme in developing the home literacy environment, language and early literacy skills of preschoolers in low socioeconomic status families.https://etheses.whiterose.ac.uk/32431/.
Hardy,L.king(2010)Fundamental morement skils among preschool.13(5)503-508.
K. Peterka. Tekavc, Janja (2023) Pomen prepoznavanja in odkrivanja nadarjenih otrok v predšolskem obdobju. Significance of identifying and detection of gifted preschool children.
Katya (2023) investigating how educators react to children's distress in preschool.
Lombardi,d.,Janelle M.B.,Ellit,s. B., shondricka,B. (2018) .scaffolding scientific thinking : students’ evaluations and judgmentsduring earth.
Waddington, Owen (2023) Recognising wrongdoing: Young children's reasoning about morality.
Wheatcroft, Rebecca (2023) An examination of the role of parental cognition in the relationships .between parental anxiety and child anxiety.